Podstawy etyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-HUM-PodEty |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy etyki |
Jednostka: | Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania |
Grupy: |
Ekonomia - plan studiów 1 rok 1 stopnia Ekonomia - plan studiów 3 rok 1 stopnia Finanse i rachunkowość - plan studiów 1 rok 1 stopnia Finanse i rachunkowość - plan studiów 3 rok 1 stopnia Komunikacja i psychologia w biznesie - plan studiów 1 rok 1 stopnia Komunikacja i psychologia w biznesie - plan studiów 3 rok 1 stopnia Logistyka- plan studiów 1 rok 1 stopnia Logistyka- plan studiów 3 rok 1 stopnia Zajęcia z obszaru nauk humanistycznych - stacjonarne i niestacjonarne Zarządzanie - plan studiów 1 rok 1 stopnia Zarządzanie - plan studiów 3 rok 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przedmiot "Podstawy etyki" ma charakter propedeutyczny i stanowi ogólne wprowadzenie do etyki filozoficznej, dlatego nie wymaga się od uczestników zajęć wylegitymowania się uprawniającymi do zapisania się na niego prerekwizytami. Należy w tym miejscu zastrzec, że przedmiot ten realizowany jest na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania jako przedmiot fakultatywny z puli przedmiotów humanistycznych. W myśl tego stanowi on prezentację zrębów myśli etycznej jako takiej. Nie należy go traktować - z racji miejsca, w którym jest wykładany - jako specjalistycznego kursu etyki biznesu lub etyki w zarządzaniu. Przedmioty o takiej nazwie oferowane są studentom WNEiZ UMK w odrębnych cyklach dydaktycznych na wyższych latach studiów. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godz.): - udział w wykładach – 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (godz.): - przygotowanie do egzaminu – 10 - pisanie prac, projektów – 10 - lektura literatury naukowej – 10 Łącznie: 70 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna główne kierunki, stanowiska i spory w etyce. Zna teorie i argumenty z zakresu etyki i filozofii moralności wybranych autorów, w tym koncepcje słusznego postępowania i moralnych obowiązków. Zna podstawowe metody poznawcze i strategie argumentacyjne stosowane w etyce. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student poprawnie stosuje poznaną terminologię etyczną, potrafi powołać się na koncepcje omawianych autorów oraz sformułować własne stanowisko w dyskusji. Analizuje argumenty etyczne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia. Potrafi samodzielnie prowadzić pogłębione studia w zakresie etyki oraz przekazywać swoją wiedzę. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student dostrzega niebagatelną rolę więzi i norm moralnych w życiu społecznym. Potrafi formułować oceny moralne i problematyzować opinie dotyczące postaw moralnych. Postępuje i myśli odpowiedzialnie. Potrafi rozpoznać dylematy moralne i nieoczywiste formy zła w życiu społecznym. Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. |
Metody dydaktyczne: | Zasadniczo klasyczny wykład uniwersytecki, wspomagany prezentacją multimedialną. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Podstawowy kurs etyki. Wykłady odbywają się w formie STACJONARNEJ. |
Pełny opis: |
Zajęcia „Podstawy etyki” to podstawowy kurs jednej z najbardziej interesujących dyscyplin humanistyki, poświęconej moralności oraz zasadom słusznego postępowania. Relacje moralne między ludźmi, wraz z normami, które mają je regulować, stanowią podstawową tkankę bezpiecznego i harmonijnego życia społecznego. Jednak normy te bywają łamane, a nasze zaufanie społeczne wciąż trzeba odbudowywać. Czy człowiek potrafi ustalić bezwzględne kryteria dobra i zła? Na jakiej podstawie powinien określać zasady słusznego postępowania? Uczestnicząc w wykładzie studenci poznają poszczególne teorie i systemy etyczne, które odnoszą się do kwestii naszych moralnych obowiązków. Przeglądają historię poszukiwań odpowiedzi na pytanie „czym jest dobre życie?”, która często wyłaniała się z rozbudowanych koncepcji dotyczących całej rzeczywistości i sensu egzystowania człowieka w świecie. |
Literatura: |
Literatura źródłowa: - Arystoteles, Etyka nikomachejska, (dowolne wydanie). - Św. Augustyn, „O wolnej woli", w tegoż: Dialogi filozoficzne, Kraków 2001. - H. Elzenberg, „Pojęcie wartości perfekcyjnej”, w tegoż: Wartość i człowiek. Rozprawy z humanistyki i filozofii, Toruń 2005. - D. Hume, Badania dotyczące zasad moralności, Warszawa 1975. - I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, (dowolne wydanie). - L. Kołakowski, „Etyka bez kodeksu”, w tegoż: Kultura i fetysze, Warszawa 2000. - T. Kotarbiński, Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1966. - I. Lazari- Pawłowska, „Problemy etyki sytuacyjnej”, w tejże: Etyka. Pisma wybrane, Wrocław 1992. - I. Lazari-Pawłowska, Schweitzer, Warszawa 1990. - E. Levinas, Całość i nieskończoność, Warszawa 2002; Z. Bauman, Etyka ponowoczesna, Warszawa 1996. - A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, Warszawa 1996. - J. S. Mill, Utylitaryzm, w tegoż: Utylitaryzm. O wolności, Warszawa 2006. - F. Nietzsche, Poza dobrem i ziem, (dowolne wydanie). - Platon, Gorgiasz, (dowolne wydanie). - Platon, Menon, (dowolne wydanie). - Platon, Protagoras, (dowolne wydanie). - R. Rorty, Przygodność, ironia i solidarność, Warszawa 1996. - J.-J. Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, Warszawa 1954. - P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003. - W. Tatarkiewicz, „O bezwzględności dobra”, w tegoż: Pisma z etyki i teorii szczęścia, Wrocław 1992. OPRACOWANIA, ANTOLOGIE, PRZEWODNIKI (szczególnie polecane do pracy własnej) - Włodzimierz TYBURSKI, Andrzej WACHOWIAK, Ryszard WIŚNIEWSKI, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, TNOiK, Toruń 2002. - Przewodnik po etyce, Peter Singer (red.), Warszawa 1998. - Jacek HOŁÓWKA, Etyka w działaniu, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. - Arno ANZENBACHER, Wprowadzenie do etyki, przeł. Juliusz Zychowicz, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008. - Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Teksty źródłowe, red. Jacek FILEK, Wydawnictwo Znak, Kraków 2003. - W kręgu dobra i zła. Wybrane teksty z etyki współczesnej od Hegla do Levinasa dla uczniów i studentów, opracowanie i wybór tekstów Ewa Podrez, Wydawnictwo MEDIUM, Warszawa 1994. - Richard R. BRANDT, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, przeł. Barbara Stanosz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996. - Alasdair MacINTYRE, Krótka historia etyki. Filozofia moralności od czasów Homera do XX wieku, przeł. Adam Chmielewski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. - Jan HARTMAN, Etyka!, Biblioteka Gazety Wyborczej, Warszawa 2015. - Magdalena ŚRODA, Etyka dla myślących, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2010. - Mieczysław GOGACZ, Wprowadzenie do etyki chronienia osób, wyd. 2, Wydawnictwo NAVO, Warszawa 1998. - Tadeusz ŚLIPKO SJ, Historia etyki w zarysie, Wydawnictwo PETRUS, Kraków 2010. - Tadeusz ŚLIPKO SJ, Zarys etyki ogólnej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002. - Tadeusz ŚLIPKO SJ, Zarys etyki szczegółowej, t. 1: Etyka osobowa, wyd. 2 poszerzone, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005. - Tadeusz ŚLIPKO SJ, Zarys etyki szczegółowej, t. 2: Etyka społeczna, wyd. 2 poszerzone, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005. - Karol WOJTYŁA, Elementarz etyczny, różne edycje, np. Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, Wrocław 1991. - Tadeusz STYCZEŃ SDS, Jarosław MERECKI SDS, ABC etyki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2010. - Zygmunt ZIEMBIŃSKI, Zarys zagadnień etyki, Wydawnictwo EDYTOR, Poznań-Toruń 1994. - Maria SZYSZKOWSKA, Etyka, Kresowa Agencja Wydawnicza, Białystok 2016. - Jacqueline RUSS, Współczesna myśl etyczna, przeł. Agnieszka Kuryś, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2006. SKRYPTY do etyki - Mieczysław P. MIGOŃ, Wstęp do etyki. Skrypt, Wydawnictwo Gdańskiej Szkoły Wyższej, Gdańsk 2007, 2013 (dostęp on-line: http://paluchja-zajecia.home.amu.edu.pl/etyka/Migon_skrypt.pdf). - Dorota ŁAŻEWSKA, Współczesne koncepcje filozofii i etyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi, Józefów 2009. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład "Podstawy etyki" kończy się EGZAMINEM pisemnym. Odbywa się on w terminie ostatnich, wynikających z harmonogramu semestralnego, zajęć w cyklu w formie TESTU jednokrotnego wyboru z (wyłącznie) z treści wykładów. Przyjmuje się następujące progi ocenowe skalowane procentowo (wyrażane potem w punktach, których łączna liczba zależna jest od sumarycznej liczby zadań, poleceń i pytań testowych): - ocena dostateczna (3.0): od 56%, - dostateczna plus (3.5): od 66%, - dobra (4.0): od 71%, - dobra plus (4.5): 81%, - bardzo dobra: od 91%. |
Praktyki zawodowe: |
Do realizacji i zaliczenia przedmiotu "Podstawy etyki" nie są wymagane praktyki zawodowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Domeracki | |
Prowadzący grup: | Piotr Domeracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Domeracki | |
Prowadzący grup: | Piotr Domeracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Domeracki | |
Prowadzący grup: | Piotr Domeracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.