Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Jurisprudence

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-OG-JUP-FS
Kod Erasmus / ISCED: 10.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Jurisprudence
Jednostka: Wydział Prawa i Administracji
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla studentów stacjonarnych
Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

(tylko po angielsku) Good knowledge of English

Całkowity nakład pracy studenta:

(tylko po angielsku) Number or hours with the lecturer:

- participation in the lectures - 30 hours


Individual time required for self study:

- Preparation for the test and classes – 70 hours


In total: 100 hours (4 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

(tylko po angielsku) W1. Student gains knowledge about the leading issues of jurisprudence: Student knows about major issues involved in the field of jurisprudence and is able to sort out and compare different themes according to existence of reciprocal links between them.


W2. Student reads representative texts that touch on main problems concerning jurisprudence.

Student becomes familiar with concepts supporting analysis of the main jurisprudence issues, he/she can assign them to specific authors and point out to philosophers dealing with particular subjects.


W3. Student is aware of the importance and significance – for science and society – of reflection on issues concerning jurisprudence:

Student is able to identify the relationship between the issues of epistemology and scientific and social problems. Student is able to assess the degree of interrelation between the theoretical and the practical aspects of discussed problems.


Efekty uczenia się - umiejętności:

(tylko po angielsku) U1. Student gains skills in analyzing scientific text and undertaking discussion on above-mentioned topics.

Student explores and analyzes scientific texts in the light of particular problems, he/she can present them and be critical about them.


U2. Student gains skills in the efficient use of specialized terminology and presenting workable hypotheses within above-mentioned topics.

Student can present the arguments from selected texts and independently problematize selected issues in jurisprudence.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

(tylko po angielsku) K1. Student gains skills in examining scientific problems and be critical about them.


K2. Student gains skills in reproducing the arguments of the selected texts and self problematizing selected issues of contemporary discourse of jurisprudence.


K3. Student gains skills in indicating relationships between the issues of epistemology and scientific and social problems. Understanding their mutual influence and shaping ability to assess the degree of theoretical and practical problems.


Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) Lecture and conversation with students:


2024-05-14 13:00 : 17:00

2024-05-17 13:00 : 17:00

2024-05-24 13:00 : 17:00

2024-06-07 13:00 : 17:00

2024-06-14 11:00 : 17:00



Skrócony opis: (tylko po angielsku)

This class will focus on the failure of current legal regimes to address climate change, and considers how climate governance would look under the Earth Jurisprudence approach: setting our laws within the context of fundamental principles of ecology and planetary boundaries.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

This class will focus on the failure of current legal regimes to address climate change, and considers how climate governance would look under the Earth Jurisprudence approach: setting our laws within the context of fundamental principles of ecology and planetary boundaries. Consideration is given to how existing legal concepts could be used to achieve this vision. During the class participants will participate in the process to reframe climate governance according to the Earth Jurisprudence approach by changing the underlying principles and place of governance; expanding our conception of rights to cover natural systems; re-localizing governance; and lessening our reliance on markets, instead using the law to respect, rather than commodify, nature.

Literatura: (tylko po angielsku)

1. St. Augustine, Augustine of Hippo: Selected Writings, Harper Collins, 2007.

2. A. Lisska, Aquinas’s theory of Natural Law: An Analytical Reconstruction, Clarendon Press, Oxford, 1996.

3. J. Finnis, Natural Law and Natural Rights, Oxford; Clarendon Press, 1980.

4. HLA Hart, The Concept of Law (2nd ed available with postscript, Oxford: Clarendon Press, 1997

5. Ronald Dworkin, Law's Empire, Oxford: Hart Publishing, 1998

6. H. G. Gadamer, Truth and Method, London: Continuum Press, 2004.

7. Stephen Mulhall & Adam Swift, Liberals and Communitarians, London: Blackwell,1996.

8. J. Derrida J., ‘Force of Law: The “Mystical Foundation of Authority”’, In D. Cornell, M. Rosenfeld and DG Carlson (eds), Deconstruction and the Possibility of Justice, New York and London: Routledge, 2001, pp. 3-67.

9. I. Berlin, Two Concepts of Liberty, Oxford, 1967.

10. M. Foucault, Discipline and Punish: The Birth of the Prison, London, Penguin, 1977

11. G. Agamben, State of Exception, Chicago: Chicago University Press, 2005.

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Written essay and active participation in the class

Criteria:

0-59% failed

60%-69% - sufficient

70%-85% - good

86%- 100% - very good

Praktyki zawodowe: (tylko po angielsku)

not applicable

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kilanowski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kilanowski
Prowadzący grup: Marcin Kilanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Uwagi: (tylko po angielsku)

2024-05-14 13:00 : 17:00

2024-05-17 13:00 : 17:00

2024-05-24 13:00 : 17:00

2024-06-07 13:00 : 17:00

2024-06-14 11:00 : 17:00

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)