Teoretyczne podstawy muzealnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1402-A.TM-M-P |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0228) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami humanistycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy muzealnictwa |
Jednostka: | Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla Studium podyplomowego w zakresie ochrony i zarządzania kolekcją muzealną |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zapozna się z podstawowymi pojęciami oraz założeniami teoretycznymi kolekcji, muzeów, dziedzictwa kultury; najważniejszymi nurtami dyskusji prowadzonych na temat przedmiotu, celów i metod postępowania na obszarze muzealnictwa. Zdobędzie wiedzę na temat procedur badawczych związanych z wartościowaniem i interpretacją obiektu kolekcjonerstwa / obiektu muzealnego. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student zyska zdolność oceny sytuacji w muzealnictwie |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student zyska zrozumienie kulturalnej roli muzeum i obszaru muzealnictwa |
Metody dydaktyczne: | wykład, wykład konwersatoryjny, konwersatorium, seminarium |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie podstaw wiedzy o muzeum, muzealnictwie i dziedzictwie kultury, jako szczególnym obszarze aktywności intelektualnej człowieka uwarunkowanym historycznie i cywilizacyjnie; zgodnie z profilem studiów na Wydziale Sztuk Pięknych UMK szczególnie zaakcentowana jest problematyka muzeum artystycznego i artystyczno-historycznego |
Pełny opis: |
W ramach zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia obejmujące pojedyncze lub zestawione w cykle wykłady: - Wykład inauguracyjny na temat aktualnych problemów muzealnictwa polskiego i powszechnego (w aspekcie praktycznego funkcjonowania muzeum, bądź też teorii) - Teoria dziedzictwa kultury: wyjaśnienie podstawowych pojęć, naszkicowanie aktualnych tendencji teoretycznych w tej dziedzinie i dyskusji co do nich w środowisku fachowym - Podstawy teorii kolekcji i muzeów: wyjaśnienia podstawowych pojęć (muzeum, muzealnictwo, muzeologia, obiekt muzealny, ekspozycja itd.); zagadnienie teoretycznych podstaw kolekcji jako odzwierciedlenia istotnego elementy systemu aksjologicznego społeczeństw; problem różnic pomiędzy kolekcją prywatną a publicznym muzeum; definicja muzeum w aspekcie prawnym i teoretycznym; zakres i metodologia muzeologii - Zagadnienia nowoczesnej teorii muzealniczej: nowa muzeologia, ekomuzeum, muzeologia krytyczna, neuromuzeologia; dzieło sztuki w otoczeniu muzealnym - Znawstwo w muzeum: podstawy metodologiczne aprecjacji obiektu muzealnego oraz jego interpretacji ku funkcjom wypełnianym w ramach działalności muzeum jako instytucji ochrony dziedzictwa oraz edukacyjnej - Wykłady monograficzne na tematy związane z polskimi i zagranicznymi muzeami oraz ich szeroko rozumianą problematyką |
Literatura: |
Clifford J., O kolekcjonowaniu sztuki i kultury, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, 1993, nr 1, s. 11-16 [dostępne on-line: http://cyfrowaetnografia.pl/Content/3403/Strony+od+PSL_XLVII_nr1-3_Clifford.pdf ] Folga-Januszewska D., Muzeologia, Muzeografia, Muzealnictwo, “Muzealnictwo” 2006, Nr 47, s.11-15 [on-line: http://www.nid.pl/UserFiles/File/Publikacje/Muzealnictwo/Muzealnictwo%2047/muz_47-1.pdf ] Folga-Januszewska D., Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?, „Muzealnictwo”, 2008, nr 49, s. 200-203 [on-line: http://www.nid.pl/UserFiles/File/Publikacje/Muzealnictwo/muzealnictwo%2049/muz_49-17.pdf] Guzowska M., Rozmowy o muzeach, wystawach i muzeologii, „Muzealnictwo”, 1998, t. 31 [on-line: http://mazowsze.hist.pl/files/Muzealnictwo/Muzealnictwo-r1988-t31/Muzealnictwo-r1988-t31-s71-78/Muzealnictwo-r1988-t31-s71-78.pdf] Nadolska-Styczyńska A., Pośród zabytków z odległych stron. Muzealnicy i polskie etnograficzne kolekcje pozaeuropejskie, Toruń 2011 Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Universitas, Kraków 2005 Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, red. M. Popczyk, Katowice 2006 Pomian K., Zbieracze i osobliwości, Warszawa 1996. Żygulski Z., Muzea na świecie, Warszawa 1982. Święch J., R. Tubaja, Historia idei muzealnictwa na wolnym powietrzu w Polsce, „Biuletyn Stowarzyszenia Muzeów na Wolnym Powietrzu w Polsce”, nr 9, 2006, s. 57-66. Tańczuk R., Ars colligendi. Kolekcjonowanie jako forma aktywności kulturalnej, Wrocław 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę |
Praktyki zawodowe: |
nie przewidywane |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 23 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz De Rosset | |
Prowadzący grup: | Piotr Birecki, Tomasz De Rosset, Dariusz Kacprzak, Marcin Szeląg, Michał Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 23 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz De Rosset | |
Prowadzący grup: | Piotr Birecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 23 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz De Rosset | |
Prowadzący grup: | Piotr Birecki, Tomasz De Rosset, Michał Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 23 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz De Rosset | |
Prowadzący grup: | Piotr Birecki, Tomasz De Rosset | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.