Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2401-D-S1-1-EG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0321) Dziennikarstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Instytut Badań Informacji i Komunikacji |
Grupy: |
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna I rok s1 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godzin, z czego 15 godzin zajęcia + 15 godzin pracy własnej |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - definiuje emisję głosu i jej rodzaje - opisuje mechanizm powstawania mowy - klasyfikuje typy oddychania - opisuje podstawowe zasady prawidłowej emisji głosu takie jak: używanie właściwej średnicy głosu i miękkiego nastawienia głosu, kierowanie głosu na maskę itd. - poznaje zasady prawidłowej artykulacji i akcentowania (zdaniowego i logicznego) - poznaje podstawowe zasady wystąpień publicznych - charakteryzuje choroby aparatu głosowego związane z wadliwą emisją i przedstawia sposoby ich zapobiegania - opisuje najważniejsze zasady higieny pracy głosem |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - demonstruje prawidłowy sposób oddychania (oddech przeponowy) - właściwie operuje oddechem spoczynkowym i dynamicznym - używa miękkiego nastawienia głosu - kieruje głos na maskę - posługuje się właściwą dla siebie średnicą głosu - posługuje się właściwym akcentem (wyrazowym i zdaniowym), - unika błędów artykulacyjnych - mówi w sposób ciekawy i urozmaicony poprzez umiejętne stosowanie elementów prozodycznych - nawiązuje i podtrzymuje kontakt wzrokowy ze słuchaczami oraz używa adekwatnej mowy ciała celem wzmocnienia skuteczności przekazu |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - umiejętnie i sprawnie komunikuje się z innymi ludźmi - potrafi wywierać pożądany wpływ na innych ludzi - nabywa umiejętność skutecznej interakcji z otoczeniem |
Metody dydaktyczne: | 1. Ćwiczenia praktyczne technik emisyjnych - indywidualne i grupowe 2. Wykład , pogadanka, prezentacja power point 3. Praca z tekstem, krytyczna analiza materiałów filmowych i nagrań dźwiękowych |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie do pracy wymagającej wzmożonego wysiłku głosowego poprzez opanowanie prawidłowych technik emisyjnych oraz uzyskanie wiedzy na temat zasad prawidłowego posługiwania się głosem. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu przekazanie wiedzy na temat m.in: - anatomiczno-fizjologicznych uwarunkowaniach powstawania głosu - zagrożeń wynikających z niewłaściwego posługiwania się głosem - zasad higieny pracy głosem Ćwiczenia ( indywidualne i grupowe) mają za zadanie: - eliminowanie złych nawyków emisyjnych, - opanowanie poprawnych nawyków i technik emisyjnych (oddech, fonacja, artykulacja) będących podstawą prawidłowego posługiwania się głosem - eliminowanie powszechnych błędów językowych i artykulacyjnych - naukę właściwego używania elementów prozodycznych oraz mowy ciała wzmacniających przekaz werbalny |
Literatura: |
- Dabrowski Łukasz. Tajniki wystąpień publicznych. Gliwice 2012 - Heigl Peter. 30 minut, aby zostać dobrym mówcą.Katowice 2004 - Hindle Tim. Sztuka prezentacji. Warszawa 2000 - Lewis David. Spokojny oddech. Warszawa 2003 - Orłoś Maciej. O sztuce wystąpień publicznych. Warszawa 2018 - Red. Barbara Werner. Głos i jego zaburzenia. Wrocław 2004 - Red. Mariola Śliwińska-Kowalska. Głos narzędziem pracy. Łódź 1999 - Styczek Irena. Logopedia. Warszawa 1980 - Tarasiewicz Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Kraków 2003 - Toczyska Bogumiła. Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk 2000 - Weller Stella. Oddech, który leczy. Gdańsk 2004 |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Frekwencja ( dopuszczalna 1 nieobecność). 2. Bieżąca ocena aktywności 3. Końcowe teoretyczno-praktyczne kolokwium zaliczeniowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Mendelewski | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Mendelewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie do pracy wymagającej wzmożonego wysiłku głosowego poprzez opanowanie prawidłowych technik emisyjnych oraz uzyskanie wiedzy na temat zasad prawidłowego posługiwania się głosem. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu przekazanie wiedzy na temat m.in: - anatomiczno-fizjologicznych uwarunkowaniach powstawania głosu - zagrożeń wynikających z niewłaściwego posługiwania się głosem - zasad higieny pracy głosem Ćwiczenia ( indywidualne i grupowe) mają za zadanie: - eliminowanie złych nawyków emisyjnych, - opanowanie poprawnych nawyków i technik emisyjnych (oddech, fonacja, artykulacja) będących podstawą prawidłowego posługiwania się głosem - eliminowanie powszechnych błędów językowych i artykulacyjnych - naukę właściwego używania elementów prozodycznych oraz mowy ciała wzmacniających przekaz werbalny |
|
Literatura: |
- Dabrowski Łukasz. Tajniki wystąpień publicznych. Gliwice 2012 - Heigl Peter. 30 minut, aby zostać dobrym mówcą.Katowice 2004 - Hindle Tim. Sztuka prezentacji. Warszawa 2000 - Lewis David. Spokojny oddech. Warszawa 2003 - Orłoś Maciej. O sztuce wystąpień publicznych. Warszawa 2018 - Red. Barbara Werner. Głos i jego zaburzenia. Wrocław 2004 - Red. Mariola Śliwińska-Kowalska. Głos narzędziem pracy. Łódź 1999 - Styczek Irena. Logopedia. Warszawa 1980 - Tarasiewicz Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Kraków 2003 - Toczyska Bogumiła. Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk 2000 - Weller Stella. Oddech, który leczy. Gdańsk 2004 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Mendelewski | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Mendelewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie do pracy wymagającej wzmożonego wysiłku głosowego poprzez opanowanie prawidłowych technik emisyjnych oraz uzyskanie wiedzy na temat zasad prawidłowego posługiwania się głosem. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu przekazanie wiedzy na temat m.in: - anatomiczno-fizjologicznych uwarunkowaniach powstawania głosu - zagrożeń wynikających z niewłaściwego posługiwania się głosem - zasad higieny pracy głosem Ćwiczenia ( indywidualne i grupowe) mają za zadanie: - eliminowanie złych nawyków emisyjnych, - opanowanie poprawnych nawyków i technik emisyjnych (oddech, fonacja, artykulacja) będących podstawą prawidłowego posługiwania się głosem - eliminowanie powszechnych błędów językowych i artykulacyjnych - naukę właściwego używania elementów prozodycznych oraz mowy ciała wzmacniających przekaz werbalny |
|
Literatura: |
- Dabrowski Łukasz. Tajniki wystąpień publicznych. Gliwice 2012 - Heigl Peter. 30 minut, aby zostać dobrym mówcą.Katowice 2004 - Hindle Tim. Sztuka prezentacji. Warszawa 2000 - Lewis David. Spokojny oddech. Warszawa 2003 - Orłoś Maciej. O sztuce wystąpień publicznych. Warszawa 2018 - Red. Barbara Werner. Głos i jego zaburzenia. Wrocław 2004 - Red. Mariola Śliwińska-Kowalska. Głos narzędziem pracy. Łódź 1999 - Styczek Irena. Logopedia. Warszawa 1980 - Tarasiewicz Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Kraków 2003 - Toczyska Bogumiła. Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk 2000 - Weller Stella. Oddech, który leczy. Gdańsk 2004 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Mendelewski | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Mendelewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie do pracy wymagającej wzmożonego wysiłku głosowego poprzez opanowanie prawidłowych technik emisyjnych oraz uzyskanie wiedzy na temat zasad prawidłowego posługiwania się głosem. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu przekazanie wiedzy na temat m.in: - anatomiczno-fizjologicznych uwarunkowaniach powstawania głosu - zagrożeń wynikających z niewłaściwego posługiwania się głosem - zasad higieny pracy głosem Ćwiczenia ( indywidualne i grupowe) mają za zadanie: - eliminowanie złych nawyków emisyjnych, - opanowanie poprawnych nawyków i technik emisyjnych (oddech, fonacja, artykulacja) będących podstawą prawidłowego posługiwania się głosem - eliminowanie powszechnych błędów językowych i artykulacyjnych - naukę właściwego używania elementów prozodycznych oraz mowy ciała wzmacniających przekaz werbalny |
|
Literatura: |
- Dabrowski Łukasz. Tajniki wystąpień publicznych. Gliwice 2012 - Heigl Peter. 30 minut, aby zostać dobrym mówcą.Katowice 2004 - Hindle Tim. Sztuka prezentacji. Warszawa 2000 - Lewis David. Spokojny oddech. Warszawa 2003 - Orłoś Maciej. O sztuce wystąpień publicznych. Warszawa 2018 - Red. Barbara Werner. Głos i jego zaburzenia. Wrocław 2004 - Red. Mariola Śliwińska-Kowalska. Głos narzędziem pracy. Łódź 1999 - Styczek Irena. Logopedia. Warszawa 1980 - Tarasiewicz Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Kraków 2003 - Toczyska Bogumiła. Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk 2000 - Weller Stella. Oddech, który leczy. Gdańsk 2004 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przygotowanie do pracy wymagającej wzmożonego wysiłku głosowego poprzez opanowanie prawidłowych technik emisyjnych oraz uzyskanie wiedzy na temat zasad prawidłowego posługiwania się głosem. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma na celu przekazanie wiedzy na temat m.in: - anatomiczno-fizjologicznych uwarunkowaniach powstawania głosu - zagrożeń wynikających z niewłaściwego posługiwania się głosem - zasad higieny pracy głosem Ćwiczenia ( indywidualne i grupowe) mają za zadanie: - eliminowanie złych nawyków emisyjnych, - opanowanie poprawnych nawyków i technik emisyjnych (oddech, fonacja, artykulacja) będących podstawą prawidłowego posługiwania się głosem - eliminowanie powszechnych błędów językowych i artykulacyjnych - naukę właściwego używania elementów prozodycznych oraz mowy ciała wzmacniających przekaz werbalny |
|
Literatura: |
- Dabrowski Łukasz. Tajniki wystąpień publicznych. Gliwice 2012 - Heigl Peter. 30 minut, aby zostać dobrym mówcą.Katowice 2004 - Hindle Tim. Sztuka prezentacji. Warszawa 2000 - Lewis David. Spokojny oddech. Warszawa 2003 - Orłoś Maciej. O sztuce wystąpień publicznych. Warszawa 2018 - Red. Barbara Werner. Głos i jego zaburzenia. Wrocław 2004 - Red. Mariola Śliwińska-Kowalska. Głos narzędziem pracy. Łódź 1999 - Styczek Irena. Logopedia. Warszawa 1980 - Tarasiewicz Bogumiła. Mówię i śpiewam świadomie. Kraków 2003 - Toczyska Bogumiła. Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk 2000 - Weller Stella. Oddech, który leczy. Gdańsk 2004 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.