Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Instytucje edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-PS-409-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Instytucje edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy: Pedagogika specjalna IV rok -sj - sem. letni
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Czas pracy studenta z udziałem nauczyciela akademickiego: 35h

- udział w zajęciach dydaktycznych (laboratorium) – 30h

- konsultacje – 5h


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 15h

- przygotowanie do zajęć (w tym pisanie prac, projektów) – 10h

- czytanie literatury – 5h


Łącznie: 50 godz. ( 2 pkt. ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

Student/ka:


- ma pogłębioną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu wybranych zagadnień dotyczących instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży oraz charakteryzuje/wymienia zastosowania praktyczne tej wiedzy (P7S_WG)


-zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży oraz ekonomiczne, prawne, etyczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania działań podejmowanych w tych instytucjach (P7S_WK)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/ka:


- wykorzystuje wiedzę dotycząca instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży, aby formułować i testować hipotezy, rozwiązywać złożone i nietypowe problemy badawcze i wdrożeniowe oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach poprzez:

• właściwy dobór źródeł, w tym źródeł internetowych i informacji z nich pochodzących oraz przez dokonywanie oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji;

• dobór i stosowanie właściwych metod i narzędzi pracy z dziećmi i młodzieżą w ramach instytucji edukacji włączającej, ale także przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi w tym obszarze praktyki edukacyjnej (P7S_UW)


- potrafi komunikować się na tematy dotyczące instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (P7S_UK)


- potrafi współdziałać wraz z innymi w ramach prac zespołowych dotyczących planowania i realizacji działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży (P7S_UO)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/ka:


- ma gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży oraz uznawania znaczenia tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, jak również zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem tych problemu (P7S_KK)


-posiada umiejętność organizowania i inicjowania działań na rzecz instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży (P7S_KO)


Metody dydaktyczne:

Metoda dydaktyczna podająca:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów

- projektu

- punktowana

- obserwacji

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- obserwacji
- projektu
- punktowana

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.

Pełny opis:

Rozwoju teorii i praktyki edukacji włączającej koresponduje ze zmianami społeczno-edukacyjnymi ukierunkowanymi na poprawę jakości kształcenia w nurcie humanizmu i egalitaryzmu społecznego. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.

Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:

- Rozpoznanie zjawiska wykluczenia dzieci i młodzieży

- Kontekstualność i wieloaspektowość edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży

- Cele edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży

- Specyfika instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży

- Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży

- Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży

- Planowanie działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży

- Aspekt etyczny działań podejmowanych w ramach edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Z. Bauman, Zindywidualizowane społeczeństwo, Gdańsk 2008.

2. E. Bednarz, Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością, „Studia z Teorii Wychowania” 2015, nr 4(13), s. 81-95.

3. J. J. Błeszyński, D. Baczała (red.), Społeczeństwo włączające a komunikacja, Toruń 2017.

4. Pięć kluczowych przesłań dla edukacji włączającej. Od teorii do praktyki, https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_PL.pdf.

5. T. Zacharuk, Włączająca edukacja [w:] J. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008.

6. L. Zaremba, Jak promować jakość w edukacji włączającej, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjhhors9vrgAhUFIlAKHUAyDbQQFjABegQIABAC&url=https%3A%2F%2Fwww.ore.edu.pl%2Fwp-content%2Fplugins%2Fdownload-attachments%2Fincludes%2Fdownload.php%3Fid%3D6607&usg=AOvVaw3U8h3oLFdJv9xam1MaRSw8.

Literatura uzupełniająca:

1. B. Skałbania, M. Z. Babiarz, Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia?, ”Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy” 2018, nr 18, s. 17-27.

2. Strategie włączające młodzież. Poradnik dla instytucji, które nie chcą pracować dla młodzieży, tylko wraz z młodzieżą, http://www.wpek.pl/pi/122823_1.pdf.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie sumy punktów uzyskanych przez studenta/kę za wykonanie – indywidualnie i w zespołach, poszczególnych prac śródsemestralnych , w tym:

- udział w dyskusji (P7S_WG, P7S_WK, P7S_UK )

- prowadzenie dyskusji (P7S_WG, P7S_WK, P7S_UK )

- zaplanowanie i przeprowadzenie projektu edukacyjnego (P7S_UW, P7S_UU, P7S_KO)

Samoocena (P7S_KK )

Kryteria oceniania:

Ndst – 59% punktów

dst – 60 - 67% punktów

dst plus – 68 - 75% punktów

db – 76 - 83% punktów

db plus – 84-91 % punktów

bdb – 92-100% punktów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kinga Majchrzak-Ptak
Prowadzący grup: Kinga Majchrzak-Ptak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.

Pełny opis:

Rozwoju teorii i praktyki edukacji włączającej koresponduje ze zmianami społeczno-edukacyjnymi ukierunkowanymi na poprawę jakości kształcenia w nurcie humanizmu i egalitaryzmu społecznego. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.

Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:

- Rozpoznanie zjawiska wykluczenia dzieci i młodzieży

- Kontekstualność i wieloaspektowość edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży

- Cele edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży

- Specyfika instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży

- Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży

- Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży

- Planowanie działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży

- Aspekt etyczny działań podejmowanych w ramach edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Z. Bauman, Zindywidualizowane społeczeństwo, Gdańsk 2008.

2. E. Bednarz, Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością, „Studia z Teorii Wychowania” 2015, nr 4(13), s. 81-95.

3. J. J. Błeszyński, D. Baczała (red.), Społeczeństwo włączające a komunikacja, Toruń 2017.

4. Pięć kluczowych przesłań dla edukacji włączającej. Od teorii do praktyki, https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_PL.pdf.

5. T. Zacharuk, Włączająca edukacja [w:] J. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008.

6. L. Zaremba, Jak promować jakość w edukacji włączającej, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjhhors9vrgAhUFIlAKHUAyDbQQFjABegQIABAC&url=https%3A%2F%2Fwww.ore.edu.pl%2Fwp-content%2Fplugins%2Fdownload-attachments%2Fincludes%2Fdownload.php%3Fid%3D6607&usg=AOvVaw3U8h3oLFdJv9xam1MaRSw8.

Literatura uzupełniająca:

1. B. Skałbania, M. Z. Babiarz, Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia?, ”Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy” 2018, nr 18, s. 17-27.

2. Strategie włączające młodzież. Poradnik dla instytucji, które nie chcą pracować dla młodzieży, tylko wraz z młodzieżą, http://www.wpek.pl/pi/122823_1.pdf.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kinga Majchrzak-Ptak
Prowadzący grup: Kinga Majchrzak-Ptak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.

Pełny opis:

Rozwoju teorii i praktyki edukacji włączającej koresponduje ze zmianami społeczno-edukacyjnymi ukierunkowanymi na poprawę jakości kształcenia w nurcie humanizmu i egalitaryzmu społecznego. Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.

Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:

- Rozpoznanie zjawiska wykluczenia dzieci i młodzieży

- Kontekstualność i wieloaspektowość edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży

- Cele edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży

- Specyfika instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży

- Wady i zalety obecnej realizacji zadań wynikających z założeń edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży

- Metodyka edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży

- Planowanie działań w pisujących się w ramy praktyki pedagogicznej instytucji edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży

- Aspekt etyczny działań podejmowanych w ramach edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Z. Bauman, Zindywidualizowane społeczeństwo, Gdańsk 2008.

2. E. Bednarz, Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością, „Studia z Teorii Wychowania” 2015, nr 4(13), s. 81-95.

3. J. J. Błeszyński, D. Baczała (red.), Społeczeństwo włączające a komunikacja, Toruń 2017.

4. Pięć kluczowych przesłań dla edukacji włączającej. Od teorii do praktyki, https://www.european-agency.org/sites/default/files/Five_Key_Messages_for_Inclusive_Education_PL.pdf.

5. T. Zacharuk, Włączająca edukacja [w:] J. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. VII, Warszawa 2008.

6. L. Zaremba, Jak promować jakość w edukacji włączającej, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjhhors9vrgAhUFIlAKHUAyDbQQFjABegQIABAC&url=https%3A%2F%2Fwww.ore.edu.pl%2Fwp-content%2Fplugins%2Fdownload-attachments%2Fincludes%2Fdownload.php%3Fid%3D6607&usg=AOvVaw3U8h3oLFdJv9xam1MaRSw8.

Literatura uzupełniająca:

1. B. Skałbania, M. Z. Babiarz, Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia?, ”Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy” 2018, nr 18, s. 17-27.

2. Strategie włączające młodzież. Poradnik dla instytucji, które nie chcą pracować dla młodzieży, tylko wraz z młodzieżą, http://www.wpek.pl/pi/122823_1.pdf.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Smieszek
Prowadzący grup: Mateusz Smieszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie specyfiki edukacji włączającej adresowanej do dzieci i młodzieży, w tym instytucji działających w tym obszarze. Uwrażliwienie uczestników zajęć na kontekstualność i wieloaspektowość teorii i praktyki zarysowanego obszaru działań pedagogicznych, jak również przygotowanie ich do samodzielnego planowania, prowadzenia i ewoluowania tego typu działań.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:

1. Wprowadzenie do tematyki edukacji włączającej

2. Tworzenie projektów edukacyjnych w ramach edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży

3. Centra i ośrodki wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju w kontekście edukacji włączającej

4. Szkoły i przedszkola Montessori jako przestrzeń edukacji włączającej

5. Szkoły ogólnodostępne z oddziałami integracyjnymi

6. Szkoły ponadpodstawowe a edukacja włączająca - wyzwania i dobre praktyki

7. Placówki resocjalizacyjne i terapeutyczne

8. Instytucje edukacji włączającej w kontekście surdopedagogiki i tyflopedagogiki

9. Instytucje edukacji włączającej a spektrum autyzmu

10. Kluby sportowe i organizacje wspierające sport osób z niepełnosprawnościami

11. Uniwersytety Dziecięce

12. Harcerstwo i inne organizacje wspierające aktywność społeczną poza szkołą

13. Instytucje edukacji włączającej dla dzieci i młodzieży na świecie - dobre praktyki

14. Prezentacja projektów edukacyjnych

Literatura:

Bednarz, E. (2015). Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów sprawnych i z niepełnosprawnością. Studia z Teorii Wychowania, 6/4(13), 81-96.

Chrzanowska, I., Szumski, G. (red.) (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wydawnictwo FRSE.

Kostka-Szymańska, M., Kuśpit, M. (2021). Edukacja włączająca w kształceniu dzieci z problemami rozwojowymi. Pedagogika Społeczna, 1-2 (79-80), 251-258.

Szczepkowska, K. (2019). Edukacja włączająca w szkole - szanse i wyzwania. ORE.

Szpak, A. (2017). Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych - aktualne wyzwania. Zeszyty Naukowe. Zbliżenia Cywilizacyjne, 4(13), 12-45.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-23 - 2026-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kinga Majchrzak-Ptak
Prowadzący grup: Kinga Majchrzak-Ptak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)