Interpretacja tekstów literackich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2505-s1FPO2Z-ITL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Interpretacja tekstów literackich |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii polskiej jako obcej s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student/studentka zna język polski na poziomie B i potrafi samodzielnie czytać i rozumieć teksty o wyższym stopniu semantycznego i stylistycznego ukształtowania. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.godziny dydaktyczne: 30; 2. godziny przeznaczone na konsultacje z wykładowcą: 30; 2.godziny przeznaczone na lekturę tekstów i opracowań, a także na ćwiczenia wykonywane w domu: 30 |
Efekty uczenia się - wiedza: | EK_W01..1: słuchacz / słuchaczka wie, że literatura jest przedmiotem badań humanistycznych przy zastosowaniu określonych metod badawczych i określonego słownika opisu; K_W05.1: słuchacz/słuchaczka ma podstawową wiedzę na temat zróżnicowania gatunkowego i tematycznego literatury polskiej; K_W06.1 słuchacz/słuchaczka wie, że literaturę można badać przy użyciu różnych metodologii i przy zastosowaniu różnych słowników teoretycznych; EK_W08.1: słuchacz / słuchaczka ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych konwencji literackich realizowanych w tekstach; EK_W08.2: słuchacz/ słuchaczka ma uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych wariantywnych i inwariantnych cech gatunków epiki, liryki i dramatu; EK_W08.3: słuchacz/ słuchaczka ma podstawową wiedzę na temat środków fonetycznych, leksykalnych, składniowych i stylistycznych, jakie mogą być używane w tekstach literackich; EK_W08.4: słuchacz/słuchaczka wie, jakie są podstawowe elementy budowy utworu epickiego, lirycznego i dramatycznego |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01.1: słuchacz/słuchaczka posługuje się językiem polskim (na poziome B2), by skutecznie, bez większych zakłóceń komunikacyjnych, uczestniczyć w dyskursie na temat podstawowych problemów literaturoznawczych i interpretacyjnych; EK_U04.1: słuchacz/słuchaczka rozpoznaje konwencje literackie realizowane w utworach literackich; EK_U04.2: słuchacz/słuchaczka interpretuje utwory literackie repezentujące różne gatunki; EK_U04.3: słuchacz/słuchaczka poprawnie rozpoznaje i adekwatnie względem danego utworu stosuje pojęcia dyskursu literaturoznawczego w formułowanych przez siebie wypowiedziach ustnych i pisemnych; EK_U05.1: słuchacz/słuchaczka poprawnie wskazuje i analizuje środki stylistyczne, składniowe, leksykalne, fonetyczne używane w tekście literackim; EK_U06.1: słuchacz/słuchaczka formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na temat przeczytanych tekstów; K_U07.1: słuchacz / słuchaczka tworzy wypowiedzi ustne, wykorzystując różne źródła i ujęcia metodologiczne problemu; EK_U010.1: słuchacz / słuchaczka wymienia uwagi interpretacyjne z kolegami / koleżankami z grupy i umie je rzeczowo i kulturalnie uzasadniać; EK_U011.1: słuchacz / słuchaczka posługuje się językiem polskim w stopniu umożliwiającym skuteczną komunikację na temat utworów literackich; EK_U012. 1: słuchacz / słuchaczka samodzielnie rozwija wiedzę, którą pozyskał/-a w czasie zajęć. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | EK_K01.1: słuchacz/słuchaczka jest świadomy/a wartości literatury polskiej jako podstawowego budulca kultury i jej roli dla integracji polskiej wspólnoty interpretacyjnej; EK_K02. 1: słuchacz/słuchaczka rozumie, że badacz literatury podejmuje także działalność o konsekwencjach w sferze etyki; EK_K03.1: słuchacz/słuchaczka jest gotowy do świadomego i odpowiedzialnego uczestniczenia w kulturze. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta/studentki z tekstami literackimi reprezentującymi różne rodzaje i gatunki literackie (liryka, epika, dramat), wykształcenie umiejętności rozpoznawania ich stylistycznego zróżnicowania i formułowania spójnych i adekwatnych względem nich wypowiedzi ustnych i pisemnych. |
Pełny opis: |
Interpretacja tekstów literackich to przedmiot, którego celem jest kształcenie umiejętności rozumienia tekstów pisanych o szczególnych właściwościach semantycznych i stylistycznych. Student/studentka na konkretnym materiale literackim uczy się rozpoznawania konwencji literackich i ich różnorodnej funkcjonalizacji względem semantyki utworu, analizy tropów stylistycznych używanych w tekstach, brzmieniowego uposażenia tekstów (rytmizacja języka, systemy wiersza polskiego), rozpoznawania budowy świata przedstawionego (epika) i jej semantycznej/ideowej/filozoficznej motywacji, jak również dostrzegania korelacji tekstu i przedstawienia teatralnego (szczególne właściwości tekstu dramatycznego). Student/studentka zyskując świadomość różnorodności sposobów zorganizowania tekstów określanych jako literackie, umie podać ich cechy dystynktywne względem innych tekstów pisanych (pojęcie fikcji literackiej, metafory, status zdania w tekście literackim) i dostrzegać ich wartość dla kultury i w kulturze. |
Literatura: |
J. Sławiński, M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, Zarys teorii literatury, Wrocław 1967 i wyd. nast. Interpretatywny słownik terminów kulturowych, red. J. Maciejewski, S. Iwasiów, Szczecin 2014. R. Handke, Poetyka dzieła literackiego, Warszawa 2008. T. Czerkies, Literackie lustro kultury. Literatura polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców. Poziom B.1.2 - C.1, Kraków 2019. Ćwiczenia z poetyki, red. T. Mizerkiewicz, A. Gajewska, Warszawa 2006. Kompozycja i genologia: ćwiczenia z poetyki, red. A. Gajewska, Poznań 2008. TEKSTY LITERACKIE indywidualnie dobrane przez prowadzących zajęcia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła: terminowe odrabianie zadań domowych, przygotowanie się do zajęć (lektura tekstów, opracowanie słownictwa), udział w dyskusjach na forach na platformie e-learningowej oraz podczas rozmów przez komunikator. Ocena końcowa: praca pisemna (interpretacja porównawcza utworów poetyckich lub prozatorskich), wypowiedź ustna na temat omawianego utworu literackiego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Burdziej | |
Prowadzący grup: | Bogdan Burdziej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ćwiczenie rozumienia tekstów literackich wraz z wykształceniem kompetencji interpretacyjnych, a także uposażenie słuchaczy/słuchaczek w konteksty kulturowe i pojęcia, przy użyciu których w obszarze polskiego literaturoznawstwa najczęściej dokonuje się interpretacji tekstów literackich. |
|
Pełny opis: |
Ze względu na fakt, że słuchacze/słuchaczki nie posługują się jeszcze biegle językiem polskim, uobecnianie literatury polskiej na zajęciach ma charakter pretekstowy. Pretekstowość ta realizuje się w następujących wymiarach: - tekst literacki jest podstawą kształcenia sprawności językowych, zwłaszcza leksykalnych i komunikacyjnych (koniecznym uzupełnieniem zajęć są podręczniki do nauczania polskiego jako obcego i materiały autorskie przygotowane przez prowadzącą); - tekst literacki wtajemnicza w historię i kulturę polską (wiersze nawiązujące do wydarzeń politycznych w XIX wieku: m.in. powstanie listopadowe, powstanie styczniowe, do tematyki II wojny światowej, opowiadania przedstawiające realia życia w Polsce pod zaborami, w Polsce powojennnej); - tekst literacki jako szczególny sposób uobecniania rzeczywistości; - tekst literacki, zwłaszcza liryczny, jako prezentacja uczuć, zgodnie z normą intymności przyjętą w danej kulturze; - literatura jako tekst zakodowany - symbol, alegoria, sens literalny i przenośny. Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą prowadzone stacjonarnie, jeśli zajdzie potrzeba przejścia na tryb zdalny - będą odbywać się na platformie Microsoft Teams oraz Moodle. |
|
Literatura: |
Na zajęciach będą analizowane i interpretowane utwory takich autorów, jak: A. Mickiewicz, J. Słowacki, Z. Krasiński, J. B. Dziekoński, B. Prus, J. Iwaszkiewicz, K. Wierzyński, J. Lechoń, Cz. Miłosz, W. Szymborska, O. Tokarczuk. - Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1991, s. 483–485. - Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1989. - Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka-Wald, Wrocław 1995. - Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, Warszawa 2012. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą prowadzone stacjonarnie, jeśli zajdzie potrzeba przejścia na tryb zdalny - będą odbywać się na platformie Microsoft Teams oraz Moodle. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Burdziej, Danuta Kűnstler-Langner | |
Prowadzący grup: | Bogdan Burdziej, Danuta Kűnstler-Langner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ćwiczenie rozumienia tekstów literackich wraz z wykształceniem kompetencji interpretacyjnych, a także uposażenie słuchaczy/słuchaczek w konteksty kulturowe i pojęcia, przy użyciu których w obszarze polskiego literaturoznawstwa najczęściej dokonuje się interpretacji tekstów literackich. |
|
Pełny opis: |
Ze względu na fakt, że słuchacze/słuchaczki nie posługują się jeszcze biegle językiem polskim, uobecnianie literatury polskiej na zajęciach ma charakter pretekstowy. Pretekstowość ta realizuje się w następujących wymiarach: - tekst literacki jest podstawą kształcenia sprawności językowych, zwłaszcza leksykalnych i komunikacyjnych (koniecznym uzupełnieniem zajęć są podręczniki do nauczania polskiego jako obcego i materiały autorskie przygotowane przez prowadzącą); - tekst literacki wtajemnicza w historię i kulturę polską (wiersze nawiązujące do wydarzeń politycznych w XIX wieku: m.in. powstanie listopadowe, powstanie styczniowe, do tematyki II wojny światowej, opowiadania przedstawiające realia życia w Polsce pod zaborami, w Polsce powojennnej); - tekst literacki jako szczególny sposób uobecniania rzeczywistości; - tekst literacki, zwłaszcza liryczny, jako prezentacja uczuć, zgodnie z normą intymności przyjętą w danej kulturze; - literatura jako tekst zakodowany - symbol, alegoria, sens literalny i przenośny. Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą prowadzone stacjonarnie, jeśli zajdzie potrzeba przejścia na tryb zdalny - będą odbywać się na platformie Microsoft Teams oraz Moodle. |
|
Literatura: |
Na zajęciach będą analizowane i interpretowane utwory takich autorów, jak: A. Mickiewicz, J. Słowacki, Z. Krasiński, J. B. Dziekoński, B. Prus, J. Iwaszkiewicz, K. Wierzyński, J. Lechoń, Cz. Miłosz, W. Szymborska, O. Tokarczuk. - Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1991, s. 483–485. - Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1989. - Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka-Wald, Wrocław 1995. - Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, Warszawa 2012. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą prowadzone stacjonarnie, jeśli zajdzie potrzeba przejścia na tryb zdalny - będą odbywać się na platformie Microsoft Teams oraz Moodle. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kowalska | |
Prowadzący grup: | Bogdan Burdziej, Magdalena Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ćwiczenie rozumienia tekstów literackich wraz z wykształceniem kompetencji interpretacyjnych, a także uposażenie słuchaczy/słuchaczek w konteksty kulturowe i pojęcia, przy użyciu których w obszarze polskiego literaturoznawstwa najczęściej dokonuje się interpretacji tekstów literackich. |
|
Pełny opis: |
Ze względu na fakt, że słuchacze/słuchaczki nie posługują się jeszcze biegle językiem polskim, uobecnianie literatury polskiej na zajęciach ma charakter pretekstowy. Pretekstowość ta realizuje się w następujących wymiarach: - tekst literacki jest podstawą kształcenia sprawności językowych, zwłaszcza leksykalnych i komunikacyjnych (koniecznym uzupełnieniem zajęć są podręczniki do nauczania polskiego jako obcego i materiały autorskie przygotowane przez prowadzącą); - tekst literacki wtajemnicza w historię i kulturę polską (wiersze nawiązujące do wydarzeń politycznych w XIX wieku: m.in. powstanie listopadowe, powstanie styczniowe, do tematyki II wojny światowej, opowiadania przedstawiające realia życia w Polsce pod zaborami, w Polsce powojennnej); - tekst literacki jako szczególny sposób uobecniania rzeczywistości; - tekst literacki, zwłaszcza liryczny, jako prezentacja uczuć, zgodnie z normą intymności przyjętą w danej kulturze; - literatura jako tekst zakodowany - symbol, alegoria, sens literalny i przenośny. Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą prowadzone stacjonarnie, jeśli zajdzie potrzeba przejścia na tryb zdalny - będą odbywać się na platformie Microsoft Teams oraz Moodle. |
|
Literatura: |
Na zajęciach będą analizowane i interpretowane utwory takich autorów, jak: A. Mickiewicz, J. Słowacki, Z. Krasiński, J. B. Dziekoński, B. Prus, J. Iwaszkiewicz, K. Wierzyński, J. Lechoń, Cz. Miłosz, W. Szymborska, O. Tokarczuk. - Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1991, s. 483–485. - Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1989. - Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka-Wald, Wrocław 1995. - Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, Warszawa 2012. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą prowadzone stacjonarnie, jeśli zajdzie potrzeba przejścia na tryb zdalny - będą odbywać się na platformie Microsoft Teams oraz Moodle. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kowalska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kowalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ćwiczenie rozumienia tekstów literackich wraz z wykształceniem kompetencji interpretacyjnych, a także uposażenie słuchaczy/słuchaczek w konteksty kulturowe i pojęcia, przy użyciu których w obszarze polskiego literaturoznawstwa najczęściej dokonuje się interpretacji tekstów literackich. |
|
Pełny opis: |
Ze względu na fakt, że słuchacze/słuchaczki nie posługują się jeszcze biegle językiem polskim, uobecnianie literatury polskiej na zajęciach ma charakter pretekstowy. Pretekstowość ta realizuje się w następujących wymiarach: - tekst literacki jest podstawą kształcenia sprawności językowych, zwłaszcza leksykalnych i komunikacyjnych (koniecznym uzupełnieniem zajęć są podręczniki do nauczania polskiego jako obcego i materiały autorskie przygotowane przez prowadzącą); - tekst literacki wtajemnicza w historię i kulturę polską (wiersze nawiązujące do wydarzeń politycznych w XIX wieku: m.in. powstanie listopadowe, powstanie styczniowe, do tematyki II wojny światowej, opowiadania przedstawiające realia życia w Polsce pod zaborami, w Polsce powojennnej); - tekst literacki jako szczególny sposób uobecniania rzeczywistości; - tekst literacki, zwłaszcza liryczny, jako prezentacja uczuć, zgodnie z normą intymności przyjętą w danej kulturze; - literatura jako tekst zakodowany - symbol, alegoria, sens literalny i przenośny. Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą prowadzone stacjonarnie, jeśli zajdzie potrzeba przejścia na tryb zdalny - będą odbywać się na platformie Microsoft Teams oraz Moodle. |
|
Literatura: |
Na zajęciach będą analizowane i interpretowane utwory takich autorów, jak: A. Mickiewicz, J. Słowacki, Z. Krasiński, J. B. Dziekoński, B. Prus, J. Iwaszkiewicz, K. Wierzyński, J. Lechoń, Cz. Miłosz, W. Szymborska, O. Tokarczuk. - Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1991, s. 483–485. - Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1989. - Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka-Wald, Wrocław 1995. - Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, Warszawa 2012. |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 będą prowadzone stacjonarnie, jeśli zajdzie potrzeba przejścia na tryb zdalny - będą odbywać się na platformie Microsoft Teams oraz Moodle. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.