Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

Research methodology in physical culture

General data

Course ID: 2600-SIW-MB-1-S1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (1014) Sports The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Research methodology in physical culture
Name in Polish: Metodologia badań w kulturze fizycznej
Organizational unit: Faculty of Biological and Veterinary Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Prerequisites:

(in Polish) Podczas zajęć jest wykorzystywana wiedza z zakresu nauk o kulturze fizycznej, anatomii człowieka, biochemii oraz fizjologii.

Type of course:

compulsory course

Total student workload:

(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):

np.

- udział w wykładach - 15

- udział w ćwiczeniach – 15

- konsultacje z nauczycielem akademickim- 1


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):

np.

- przygotowanie do wykładu- 5

- przygotowanie do ćwiczeń – 5

- przygotowanie do egzaminu- 10

- przygotowanie do kolokwium - 5


Łącznie: 56 godz. 2 ECTS)

Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) W1: - zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe dotyczące kultury fizycznej, oraz metodologię badań w kulturze fizycznej - K_W06, K_W13

Learning outcomes - skills:

(in Polish) U1: potrafi identyfikować problemy w obszarze kultury fizycznej oraz projektować badnia w tym obszarze - K_U7, K_U13

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) K1: jest świadomy postępowania zgodnie z zasadami etyki - K_K10


Teaching methods:

(in Polish) Wykład: informacyjny, problemowy, konwersatoryjny.

Seminaria: dyskusja dydaktyczna, analiza przypadków, film, pokaz - prezentacja.

Observation/demonstration teaching methods:

- display

Expository teaching methods:

- description
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture

Exploratory teaching methods:

- biographical
- practical
- presentation of a paper
- project work
- seminar

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i procedurami dotyczącymi organizacji i prowadzenia badań naukowych oraz zdobycie umiejętności wykorzystania ich w praktyce.

Full description: (in Polish)

Metodologiczne podstawy badań w obszarze kultury fizycznej (temat pracy, cel pracy, problem badawczy, hipotezy badawcze, zmienne i ich wskaźniki, metody, techniki i narzędzia badawcze, organizacja badań, prezentacja wyników) Etapy badań naukowych prowadzonych w obszarze kultury fizycznej Przykłady raportów z badań społecznych w obszarze kultury fizycznej Zagadnienia dotyczące budowy i struktury pracy empirycznej.

Wykłady:

1) Definiowanie i rozumienie podstawowych pojęć związanych z metodologią pracy naukowej

2) Przedstawienie podstawowych typów badań naukowych

3) Omówienie istoty przeprowadzenia badań naukowych

4) Omówienie specyfiki pisania pracy badawczej

5) Opisanie teoretycznych podstaw pracy badawczej

6) Przedstawienie etapów organizacji i prowadzenia badań

7) Omówienie wyników badań oraz przedstawienie wniosków

8) Omówienie struktury pracy badawczej

Ćwiczenia:

1) Korzystanie z terminologii związanej z metodologią pisania prac naukowych

2) Definiowanie i analizowanie problemów badawczych

2) Tworzenie narzędzi badawczych

3) Tworzenie struktury pracy badawczej

4) Sporządzenie protokołu z badań

5) Przedstawienie wyników badań oraz wniosków

Rozdział 1

System biblioteczno-informacyjny UMK w Toruniu

Rozdział 2

Klasyfikacja nauk i metody badawcze

Rozdział 3

Typy prac naukowych i ich struktura

Rozdział 4

Kolejność pisania pracy

Rozdział 5

Techniki i narzędzia badawcze

Rozdział 5.1

Metody badań w sporcie wyczynowym na przykładzie sportów walki

Rozdział 5.2

Badanie aktywności bioelektrycznej mięśni i siły reakcji podłoża

Rozdział 5.3

Niektóre wymagania edytorskie i metodologiczne prac magisterskich realizowanych na seminariach

Rozdział 5.4

Narzędzia pomiaru stosowane w dydaktyce sportu

Rozdział 5.5

Rodzaje pytań w badaniach ankietowych i zasady ich formułowania. Przykłady ankiet

Rozdział 5.6

Badanie i ocena postawy ciała

Rozdział 5.7

Ultradźwiękowy system Zebris do badania postawy ciała i globalnej ruchomości kręgosłupa

Rozdział 5.8

Ocena sprawności fizycznej

Rozdział 5.9

Badanie stóp

Rozdział 5.10

Wybrane metody i techniki badań aktywności fizycznej

Rozdział 5.11

Badanie cech morfologicznych, ocena bólu i testy funkcjonalne

Rozdział 6

Statystyka - wybrane zagadnienia

Rozdział 7

Wykresy, ryciny i inne formy graficzne prezentacji w pracy

Rozdział 8

Zalecana problematyka badawcza w zakresie nauk kultury fizycznej i promocji zdrowia

Bibliography: (in Polish)

Obowiązkowa:

1. Kasperczyk T. Poradnik metodyczny pisania prac i prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk kultury fizycznej. Jet. Kraków. 2013.

2. Grabowski H. Wykłady z metodologii badań empirycznych. Dla studentów turystyki i rekreacji. Impuls. Kraków. 2013.

Podstawowa:

1. Nowak S. Metodologia badań społecznych. PWN. Warszawa. 2012.

2. Pilch T., Bauman T. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2010.

3. Siwiński W. Praktyczny poradnik pisania prac dyplomowych w dziedzinie rekreacji i turystyki. Wyd. WSHIG - PSNARIT, Poznań 2010.

4. Siwiński W., Tauber R.D. Metodologia badań naukowych. Wyd. WSHiG, Poznań 2006.

5. Węglińska M. Jak pisać pracę magisterską? Impuls. Kraków. 2004.

Uzupełniająca:

1. Brzeziński J. Metodologia badań psychologicznych. Wyd. PWN, Warszawa 2003.

2. Frankfort-Nachmias C, Nachmias D. Metody badawcze w naukach społecznych. Wyd. Zysk i Spółka, Poznań 2001.

3. Czarnecki K.M. Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów wyższych szkół zawodowych, Wyd. WSZiM, Sosnowiec 2005.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody oceniania:

Wykład kolokwium- W01, U01

Ćwiczenia kolokwium- U01, K01

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:

- teoretyczne przygotowanie i odbycie seminariów, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego;

- przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.);

- wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianie (kolokwium), ocena w zakresie 2-5 punktów.

O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiumów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną, zaliczenie ustne z oceną.

Co odpowiada

Wykład

Zaliczenie ustne z oceną z trzech losowanych zagadnień.

Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego.

Kryteria różnicujące oceny.

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0).

Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5).

Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0).

Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5).

Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0)

Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Ćwiczenia

Zaliczenie z oceną z trzech losowanych zagadnień, 2 kolokwiumy poprzedzające z dwóch zagadnień, sprawdzające wiedzę z zakresu realizowanych efektów kształcenia.

Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego.

Kryteria różnicujące oceny.

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0).

Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5).

Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0).

Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5).

Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0)

Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Internships: (in Polish)

brak.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (past)

Time span: 2024-02-20 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Tutorial, 15 hours more information
Coordinators: Magdalena Hagner-Derengowska
Group instructors: Magdalena Hagner-Derengowska, Walerij Żukow
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i procedurami dotyczącymi organizacji i prowadzenia badań naukowych oraz zdobycie umiejętności wykorzystania ich w praktyce.

Full description: (in Polish)

Metodologiczne podstawy badań w obszarze kultury fizycznej (temat pracy, cel pracy, problem badawczy, hipotezy badawcze, zmienne i ich wskaźniki, metody, techniki i narzędzia badawcze, organizacja badań, prezentacja wyników) Etapy badań naukowych prowadzonych w obszarze kultury fizycznej Przykłady raportów z badań społecznych w obszarze kultury fizycznej Zagadnienia dotyczące budowy i struktury pracy empirycznej.

Wykłady:

1) Definiowanie i rozumienie podstawowych pojęć związanych z metodologią pracy naukowej

2) Przedstawienie podstawowych typów badań naukowych

3) Omówienie istoty przeprowadzenia badań naukowych

4) Omówienie specyfiki pisania pracy badawczej

5) Opisanie teoretycznych podstaw pracy badawczej

6) Przedstawienie etapów organizacji i prowadzenia badań

7) Omówienie wyników badań oraz przedstawienie wniosków

8) Omówienie struktury pracy badawczej

Ćwiczenia:

1) Korzystanie z terminologii związanej z metodologią pisania prac naukowych

2) Definiowanie i analizowanie problemów badawczych

2) Tworzenie narzędzi badawczych

3) Tworzenie struktury pracy badawczej

4) Sporządzenie protokołu z badań

5) Przedstawienie wyników badań oraz wniosków

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa:

1.Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2010.

2. Siwiński W.: Praktyczny poradnik pisania prac dyplomowych w dziedzinie rekreacji i turystyki. Wyd. WSHIG - PSNARIT, Poznań 2010.

3. Siwiński W., Tauber R.D.: Metodologia badań naukowych. Wyd. WSHiG, Poznań 2006.

4. Węglińska M. Jak pisać pracę magisterską? Impuls.

Kraków. 2004.

5. Kasperczyk T. Poradnik metodyczny pisania prac i prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk kultury fizycznej. Jet. Kraków. 2013.

6. Grabowski H. Wykłady z metodologii badań empirycznych. Dla studentów turystyki i rekreacji. Impuls. Kraków. 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. Brzeziński J.: Metodologia badań psychologicznych. Wyd. PWN, Warszawa 2003.

2. Frankfort-Nachmias C, Nachmias D.: Metody badawcze w naukach społecznych. Wyd. Zysk i Spółka, Poznań 2001.

3. Czarnecki K.M.: Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów wyższych szkół zawodowych, Wyd. WSZiM, Sosnowiec 2005.

Classes in period "Summer semester 2024/25" (in progress)

Time span: 2025-02-24 - 2025-09-20
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 15 hours more information
Tutorial, 15 hours more information
Coordinators: Walerij Żukow
Group instructors: Magdalena Hagner-Derengowska, Walerij Żukow
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i procedurami dotyczącymi organizacji i prowadzenia badań naukowych oraz zdobycie umiejętności wykorzystania ich w praktyce.

Full description: (in Polish)

Metodologiczne podstawy badań w obszarze kultury fizycznej (temat pracy, cel pracy, problem badawczy, hipotezy badawcze, zmienne i ich wskaźniki, metody, techniki i narzędzia badawcze, organizacja badań, prezentacja wyników) Etapy badań naukowych prowadzonych w obszarze kultury fizycznej Przykłady raportów z badań społecznych w obszarze kultury fizycznej Zagadnienia dotyczące budowy i struktury pracy empirycznej.

Wykłady:

1) Definiowanie i rozumienie podstawowych pojęć związanych z metodologią pracy naukowej

2) Przedstawienie podstawowych typów badań naukowych

3) Omówienie istoty przeprowadzenia badań naukowych

4) Omówienie specyfiki pisania pracy badawczej

5) Opisanie teoretycznych podstaw pracy badawczej

6) Przedstawienie etapów organizacji i prowadzenia badań

7) Omówienie wyników badań oraz przedstawienie wniosków

8) Omówienie struktury pracy badawczej

Ćwiczenia:

1) Korzystanie z terminologii związanej z metodologią pisania prac naukowych

2) Definiowanie i analizowanie problemów badawczych

2) Tworzenie narzędzi badawczych

3) Tworzenie struktury pracy badawczej

4) Sporządzenie protokołu z badań

5) Przedstawienie wyników badań oraz wniosków

Bibliography: (in Polish)

Podstawowa:

1.Pilch T., Bauman T.: Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2010.

2. Siwiński W.: Praktyczny poradnik pisania prac dyplomowych w dziedzinie rekreacji i turystyki. Wyd. WSHIG - PSNARIT, Poznań 2010.

3. Siwiński W., Tauber R.D.: Metodologia badań naukowych. Wyd. WSHiG, Poznań 2006.

4. Węglińska M. Jak pisać pracę magisterską? Impuls.

Kraków. 2004.

5. Kasperczyk T. Poradnik metodyczny pisania prac i prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk kultury fizycznej. Jet. Kraków. 2013.

6. Grabowski H. Wykłady z metodologii badań empirycznych. Dla studentów turystyki i rekreacji. Impuls. Kraków. 2013.

Literatura uzupełniająca:

1. Brzeziński J.: Metodologia badań psychologicznych. Wyd. PWN, Warszawa 2003.

2. Frankfort-Nachmias C, Nachmias D.: Metody badawcze w naukach społecznych. Wyd. Zysk i Spółka, Poznań 2001.

3. Czarnecki K.M.: Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów wyższych szkół zawodowych, Wyd. WSZiM, Sosnowiec 2005.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)