Seminarium magisterskie - st. stacjonarne [2403-PE-1091-s2]
Rok akademicki 2019/20
Seminarium,
grupa nr 4
Przedmiot: | Seminarium magisterskie - st. stacjonarne [2403-PE-1091-s2] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2019/20 [2019/20]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 8:00 - 9:30
sala 349 Wydział Filozofii i Nauk Społecznych - Instytut Nauk Pedagogicznych (Lwowska 1) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Beata Borowska-Beszta |
Literatura: |
1.Banks M. (2009) Materiały wizualne w badaniach jakościowych. PWN 2. Becker H. (2013) Warsztat pisarski badacza. PWN, Warszawa 3.Borowska-Beszta B. (2005) Etnografia dla terapeutów (pedagogów specjalnych) - szkice metodologiczne 4. Kubinowski D. (2011) Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja. UMCS, Lublin 5. D. Jamielnik (2012) Badania jakościowe. Podejścia i teorie T. 1,2 6. Flick U. (2010) Projektowanie badania jakościowego. PWN, Warszawa 7. Angrosino M.(2010) Badania etnograficzne i obserwacyjne. PWN, Warszawa 8. Rapley T. (2010) Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. PWN, Warszawa 9. Hammersley M. Atkinson P. (1999) Metody badań terenowych. Zysk-ska, Poznań 10. S.Kvale (2010) Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 11. J. Nowotniak (2012) Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej. Impuls, Kraków 12. G. Gibbs. (2011) Analizowanie danych jakościowych. PWN, Warszawa 13. K. Charmaz (2009) Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. PWN, Warszawa 14.Lalak D.,(1995)Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków" (w:) Pilch Tadeusz, Lepalczyk Irena (red) "Pedagogika Społeczna", wyd. Żak, Warszawa. 15. Lalak. D. (2010) Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej . Wydawnictwo ŻAK, Warszawa 16. Dubas E., Świtalski W., (2011) Uczenie się z (własnej) biografii. Wyd. UŁ, Łódź 17. Korporowicz L. (1997) Ewaluacja w edukacji. Wyd. Oficyna Naukowa |
Zakres tematów: |
ZAKRES TEMATÓW PROJEKTÓW BADAWCZYCH W RAMACH SEMINARIUM Studia nad niepełnosprawnością. Kultura i niepełnosprawność. Kultury niepełnosprawności. Seminarium obejmuje prowadzenie badań jakościowych w obszarach ujętych jako: 1. Pozycje i reprezentacje niepełnosprawności w kulturach dominujących i kulturach pochodzenia (rodzinach generacyjnych) 2. Przestrzenie niepełnosprawności w kulturze (badanie realnych i wirtualnych przestrzeni życia i/ lub przebywania osób z niepełnosprawnością) 3. Kultury niepełnosprawności i fenomeny relacji na styku kultur (badania rodzin generacyjnych, prokreacyjnych, środowisk szkolnych, uczelnianych, sąsiedzkich, terapeutycznych, lokalnych, NGO-sów i in.) 4. Osoby z niepełnosprawnością w perspektywie dziedzin kultury dominującej 5. Reprezentacje i wizerunki niepełnosprawności w filmie, teatrze, literaturze, sztukach pięknych i in. 6. Niepełnosprawność w biegu życia (możliwości realizacji badań, obejmujących fenomeny życia osób z niepełnosprawnością, począwszy od dzieciństwa lub adolescencji, wczesnej, średniej aż do późnej dorosłości) 7. Dorosłość (kobiecość, męskość) osób z niepełnosprawnością i jej fenomeny RAMY TREŚCI Seminarium obejmuje ponadto następujące bloki treści: 1. Założenia i realizacja jakościowego projektu badawczego 2. Zasady pisania naukowego 3. Problematyka gromadzenia i analizy danych 4. Pisanie raportu z badań PROJEKTY I METODY BADAŃ Podczas seminarium studenci mają możliwość realizacji badań jakościowych: 1. etnograficznych (etnolingwistycznych, netnoetnograficznych, mikroetnograficznych, etnografii wizualnej, etc.) 2. autoetnograficznych, duoetnograficznych 3. fokusowych 4. jakościowych studiów przypadków 5. badań procesualnych, badań cyklu życia |
Metody dydaktyczne: |
metoda problemowa, projektu badawczego, burza mózgów |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceniania uwzględnia: Wykorzystaną bibliografię- 25% Strukturę pracy (lub danej częsci pracy mgr) -25 % Merytoryczny poziom prezentowanych treści -25% Ocenę kompetencji pisemnego prezentowania treści -25 % Kryteria oceniania końcowego projektów badawczych i pracy mgr Powyżej 95 % ocena bardzo dobry 90 % ocena dobry plus 80 % ocena dobry 70% ocena dostateczny plus 60 % - próg zaliczenia, ocena dostateczny |
Uwagi: |
pedagogika II rok II stopnia- st. stacj.- dr hab. Beata Borowska-Beszta, prof. UMK |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.