Podstawy pedagogiki specjalnej [2600-SIW-M3-PP-3-S1]
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki specjalnej [2600-SIW-M3-PP-3-S1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020/21Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Barnes C, G. Mercer, (2008), Niepełnosprawność, Warszawa. Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków. Mallett R., Runswick‐Cole K., Collingbourne T. (2007), Guide for accessible research dissemination: presenting research for everyone, Disability & Society Vol 22/2007 Morcinek U. (2011), Pedagogika specjalna, Szczecin. Smith D.D., (2008), Pedagogika specjalna, Warszawa. Vargas S., Szarota M., Mazur-Rafał M. (2019) O osobach z niepełnosprawnościami, Warszawa. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne Wprowadzenie w tematykę zajęć • pojęcie, cele i zadania szczegółowe pedagogiki specjalnej • podmiot w pedagogice specjalnej - ustalenia terminologiczne • subdyscypliny pedagogiki specjalnej 2. Postawy społeczne wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością Praca własna, ćwiczenia na podstawie książki O osobach z niepełnosprawnościami (S. Vargas, M. Szarota, M. Mazur-Rafał 2019) 3. Omówienie efektów pracy własnej, dyskusja: bariery społeczne w funkcjonowaniu osób z niepełnosprawnościami we współczesnym świecie 4. Kierunki działalności w pedagogice specjalnej (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • rehabilitacja a rewalidacja • zasady oddziaływań rewalidacyjnych • wsparcie społeczne i pomoc instytucjonalna osobom z niepełnosprawnościami • rodzina w procesie rehabilitacji i rewalidacji 5. Niepełnosprawność intelektualna (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • podstawowe pojęcia • etiologia niepełnosprawności intelektualnej • stopnie niepełnosprawności intelektualnej • wybrane problemy z zakresu rewalidacji osób z niepełnosprawnością intelektualną • osoba z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni społecznej 6. Uszkodzenie słuchu (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • podstawowe pojęcia surdopedagogiki • etiologia zaburzeń słuchu • najpowszechniejsze klasyfikacje uszkodzeń słuchu • wybrane problemy z zakresu rewalidacji osób z uszkodzeniem słuchu • osoby z uszkodzeniem słuchu w przestrzeni społecznej 7. Niepełnosprawność wzrokowa (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • podstawowe pojęcia tyflopedagogiki • etiologia niepełnosprawności wzrokowej • klasyfikacje uszkodzeń wzroku • wybrane problemy z zakresu rewalidacji osób z niepełnosprawnością wzrokową • uszkodzenie wzroku a funkcjonowanie społeczne 8. Niepełnosprawność ruchowa (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • osoba z niepełnosprawnością ruchową • etiologia uszkodzeń narządu ruchu • rodzaje niepełnosprawności ruchowej, klasyfikacja • wybrane problemy z zakresu rehabilitacji osób z niepełnosprawnością ruchową • niepełnosprawność ruchowa a funkcjonowanie społeczne 9. Osoby przewlekle chore (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • osoba przewlekle chora • wybrane choroby przewlekłe i ich etiologia • utrata sprawności w chorobie przewlekłej • wybrane problemy z zakresu rehabilitacji osób przewlekle chorych • funkcjonowanie społeczne osoby przewlekle chorej 10. Niepełnosprawność sprzężona (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • terminologia • etiologia niepełnosprawności sprzężonej • wybrane rodzaje niepełnoprawności sprzężonych • wybrane problemy z zakresu rewalidacji osób z niepełnosprawnością sprzężoną • funkcjonowanie społeczne osoby z niepełnosprawnością sprzężoną 11. Całościowe zaburzenia rozwojowe i wybrane zespoły wad wrodzonych (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • zespół Downa – aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka • zespół kociego krzyku - aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka • zespół Retta - aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka • zespół łamliwego chromosomu X- aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka • FAS - aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka • spektrum zaburzeń autystycznych - aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka • Zespół Aspergera - aspekt biologiczny, psychologiczny, społeczny, terapia i opieka 12. Niedostosowanie społeczne i zaburzenia zachowania (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • podstawowe pojęcia • teoretyczna koncepcja niedostosowania społecznego, zaburzeń zachowania • wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego • etiologia niedostosowania społecznego • profilaktyka i terapia osób niedostosowanych społecznie 13. Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej (ćwiczenia portfolio - prezentacja Power Point) • pedagogika specjalna a medycyna - wybrane problemy • pedagogika specjalna a psychologia- wybrane problemy • pedagogika specjalna a prawo - wybrane problemy • pedagogika specjalna a socjologia - wybrane problemy 14. Pedagogika specjalna a sport & wellness. Praca własna, przygotowanie wypowiedzi pisemnej. 15. PODSUMOWANIE ZAJĘĆ |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia portfolio, praca z podręcznikiem Wszystkie zajęcia odbywać się będą w formie e-zajęć na platformie Microsoft Teams. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria i metody oceniania: 1. Ocena z ćwiczenia portfolio zaprezentowanego podczas zajęć w formie prezentacji Power Point. Ocenie podlega treść oraz forma prezentacji. Proszę o przygotowanie prezentacji w oparciu o wskazówki zawarte w : Guide for accessible research dissemination: presenting research for everyone, Rebecca Mallett, Katherine Runswick‐Cole & Tabitha Collingbourne, Disability & Society, 2007. 2. Ocena z odpowiedzi ustnej (na koniec każdych zajęć wybrane osoby zostaną poproszone o podsumowanie wysłuchanej prezentacji). Ocenie podlega umiejętność wybrania i streszczenie najważniejszych informacji oraz refleksja własna. 3. Ocena z wypowiedzi pisemnej w ramach pracy własnej pedagogika specjalna a sport&wellness. Ocenie podlega wykorzystanie wiedzy zdobytej podczas zajęć, wykorzystanie zalecanej bibliografii i poprawność językowa. Prace, które będą miały charakter plagiatu zostaną ocenione na ocenę niedostateczną, co będzie równało się ocenie niedostatecznej z przedmiotu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Grupa ćwiczeniowa nr 1, studia stacjonarne I stopnia, Sport i wellness |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.