Historia literatury polskiej XIX w. [2506-s1POL2Z-HLPDZ-K]
Semestr zimowy 2020/21
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia literatury polskiej XIX w. [2506-s1POL2Z-HLPDZ-K] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020/21Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
każda środa, 11:30 - 13:00
(sala nieznana)
każdy piątek, 11:30 - 13:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Bogdan Burdziej, Dariusz Pniewski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Zajęcia dzielą się na dwie części jedna poświęcona jest lit. romantyzmu (30 godz.), druga - lit. pozytywizmu (30 godz.). Dlatego proszę Państwa o uważną lekturę informacji i zwrócenie uwagi na literaturę i zakres tematów dla obu części. Zajęcia z literatury romantyzmu prowadzone będą w formie tradycyjnej. Zostaną one przeniesione na platformę MTeams, jeśli zajdzie taka konieczność. Część materiałów zostanie przesłana pocztą USOS. Kanał MTeams zostanie utworzony, jeśli będzie to potrzebne. Literatura (lit. romantyzmu): 1. "Sonety krymskie" - wybór 2. W. Kubacki, „Z Mickiewiczem na Krymie”, Warszawa 1977 / retoryka wzniosłości, orientalizm. 3.Pejzaż w romantycznej literaturze polskiej (pejzaż "historyczny"): a) G. Halkiewicz-Sojak, "Pejzaż w historiozoficznej wizji Krasińskiego": https://dlibra.kul.pl/Content/30104/33219__Halkiewicz-Sojak--Gr_0000.pdf b) German Ritz, "Romantyczna frenezja jako koncepcja obrazowania": https://www.zora.uzh.ch/id/eprint/18715/2/Frenezja_romantyczna_V.pdf Konteksty współczesne (dodatkowe, nie są wymagane): tzw. ekoromantyzm (koncepcja G. Snydera), https://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199742929.001.0001/oxfordhb-9780199742929-e-003 https://link.springer.com/chapter/10.1057/9781137340153_3 4. Powieść historyczna: zostaną uzgodnione na pierwszych zajęciach. 3. "Żywot Adolfa Januszkiewicza i jego listy ze stepów", oprac. F. Wrotnowski, Berlin-Poznań-Paryż 1861 https://polona.pl/item/zywot-adolfa-januszkiewicza-i-jego-listy-ze-stepow-kirgizkich,NDQ1ODM/4/#info:metadata 4. A. Mickiewicz, cz. II, IV, III w opracowaniach BN - obowiązuje także znajomość wstępów. 5. A. Mickiewicz, "Nad woda wielką i czystą" 6. J. Słowacki, "Kordian" (BN, ze wstępem) Literatura - zob. niżej "Zakres tematow". |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematyka zajęć (lit. romantyczna): 1. Biografie romantyków: A. Mickiewicz, A. Januszkiewicz, I. Domeyko, 1 zajęcia 2. "Sonety krymskie": a) przedstawienie natury - filozofia, retoryka: orientalizm, retoryka wzniosłości, elementy transkulturowe, b) melancholia: przemijanie, samotność 2 zajęcia 3. A. Mickiewicz, "Dziady", cz. II, III, IV: a) cz. II - obrzęd, jego geneza, moralność, b) cz. IV - postać głównego bohatera (konstrukcja, status ontologiczny, przemiana), c) cz. III - fakty/Wstęp, postaci, główny bohater, d) Wielka Improwizacja - konteksty filozoficzne, estetyczne, retoryczne e) "Ustęp cz. III" - wyobrażenie Rosji, echa filozofii Piotra Czaadajewa, romantyczne przekształcenia rzeczywistości: architektura i jej przedstawienie (na podstawie ilustracji i fotografii z XIX/XX wieku) 5 zajęć 4. A. Mickiewicz, "Liryki lozańskie" a) interpretacja wszystkich tekstów b) "Nad wodą wielką i czystą" - obrazowanie, konteksty, inspiracje fotograficzne (kontekst biograficzny + wynalazki) 1 zajęcia 5. J. Słowacki, "Kordian" - konstrukcja bohatera, wątki byronowskie, dojrzewanie, Grand Tour (kontekst). 1 zajęcia 6. Test cząstkowy (z ww. tematów, biogramów i tekstów) 1 zajęcia 7. Powieść historyczna - powieść europejska, powieść polska - synteza 1 zajęcia. 8. Pejzaż "historyczny" w romantycznej literaturze polskiej(teksty G. Halkiewicz-Sojak i G.Ritza). 1 zajęcia 9. Cyprian Norwid - proza, "Ad leones!" i "Tajemnica Lorda Singeworth", koncepcja sztuki, rola artysty, wyobrażenie miasta - metafora współczesności. 10. Test zaliczeniowy Tematyka zajęć. Teksty 1. Wprowadzenie. Charakterystyka epoki. Tło historyczne i kulturowe. Podręczniki. Lista lektur. Tematy prac zaliczeniowych. Program ćwiczeń. Zasady i terminy zaliczenia ćwiczeń, wymagania: aktywny udział w zajęciach, obecność [limit nieobecności: 2, każda następna zali-czana ustnie lub pisemnie], sprawdzian z biografii pisarzy, praca zaliczeniowa. 2. Romantyczne kontynuacje i przełom pozytywistyczny. A. Witkowska, Po 1863, [w:] taż, Wielkie stulecie Polaków, 1987, s. 163-189. A. Witkowska, Literatura romantyzmu, 1986, tu: „Romantyzm wobec pozytywizmu”, s. 315-319. H. Markiewicz, Spór o przełom pozytywistyczny, [w:] tenże, Literatura i historia, 1994, s. 36-54. 3-4. Poezja postyczniowa wobec tradycji romantycznej i pytań współczesności. Spór o wizję historii - F. Faleński, Jako Julian Zaprzaniec zabit od Pana (1862), A. Asnyk, Julian Apostata (1864). Spór o poezję: A. Asnyk, Publiczność i poeci (1869); M. Konopnicka, Poezja (1880). 5. Kształtowanie się programu literackiego. E. Orzeszkowa, Kilka uwag nad powieścią, [w:] Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, oprać. J. Kulczycka-Saloni (BN 1249). 6. Literatura tendencyjna. Kwestia kobieca w powieści - E. Orzeszkowa, Marta (1873). 7. Proza historyczna - H. Sienkiewicz, Niewola tatarska (1881). 8. Powstanie styczniowe w noweli. Zagadnienie języka ezopowego - B. Prus, Omyłka (1884). 9. Literatura zesłańcza (zsyłkowa). Martyrologia i egzotyka - A. Szymański, Dwie modlitwy (Szkice, 1890). 10. Nowela dojrzałego realizmu. Problem śmierci - M. Konopnicka, W dolinie Skawy (1890). 11. Nowela dojrzałego realizmu. „Kwestia żydowska” - E. Orzeszkowa, Ogniwa (z tomu Melancholicy, 1896, t. 1). 12. Nowela dojrzałego realizmu. Problem zbrodni i kary - E. Orzeszkowa, W zimowy wieczór (1888). 13. Naturalizm i „kwestia chłopska” w powieści - Placówka (1886) B. Prusa. 14. Poezja M. Konopnickiej - wiersze o tematyce włoskiej, malarskiej, profetycznej. 15. Zapowiedzi modernizmu. Powieść psychologiczna – H. Sienkiewicz, Bez dogmatu (1889-1890, 1891). Podsumowanie zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Analiza i interpretacja wybranych utworów literackich i publicystycznych na tle epoki. Dyskusja problemowa. Prezentacja dokumentów epoki (czasopisma, książki, rękopisy, inne archiwalia -ze źródeł internetowych). Referowanie wybranych zagadnień przez studentów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach . Udział w dyskusji. Referowanie zagadnień. Pisemna praca zaliczeniowa. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
II rok, filologia polska s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.