Metodologia badań w turystyce, sporcie i rekreacji [2800-MBTSR-TIR-1-S2]
Semestr zimowy 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia badań w turystyce, sporcie i rekreacji [2800-MBTSR-TIR-1-S2] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy piątek, 8:15 - 9:45
sala 201 Wydziały: Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych oraz Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | 35 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Dariusz Sokołowski, Walerij Żukow |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Kruczek Z., 2011, Atrakcje turystyczne. Fenomen, typologia, metody badań, Proksenia, Kraków. 2. Matczak A., 2002, Metodyka badań ruchu turystycznego na obszarach chronionych, [w:] Użytkowanie turystyczne parków narodowych, Instytut Ochrony Przyrody PAN, Ojcowski Park Narodowy, Ojców. 3. Matczak A., 1992, Model badań ruchu turystycznego, Studium metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. 4. Runge J., 2007, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej – elementy metodologii, wybrane narzędzia badawcze, Wyd. Uniw. Śląskiego, Katowice. 5. Kasperczyk T. Poradnik metodyczny pisania prac i prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk kultury fizycznej. Jet. Kraków. 2013. 6. Grabowski H. Wykłady z metodologii badań empirycznych. Dla studentów turystyki i rekreacji. Impuls. Kraków. 2013. Podstawowa: 1. Nowak S. Metodologia badań społecznych. PWN. Warszawa. 2012. 2. Pilch T., Bauman T. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2010. 3. Siwiński W. Praktyczny poradnik pisania prac dyplomowych w dziedzinie rekreacji i turystyki. Wyd. WSHIG - PSNARIT, Poznań 2010. 4. Siwiński W., Tauber R.D. Metodologia badań naukowych. Wyd. WSHiG, Poznań 2006. 5. Węglińska M. Jak pisać pracę magisterską? Impuls. Kraków. 2004. Uzupełniająca: 1. Brzeziński J. Metodologia badań psychologicznych. Wyd. PWN, Warszawa 2003. 2. Frankfort-Nachmias C, Nachmias D. Metody badawcze w naukach społecznych. Wyd. Zysk i Spółka, Poznań 2001. 3. Czarnecki K.M. Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów wyższych szkół zawodowych, Wyd. WSZiM, Sosnowiec 2005. |
Zakres tematów: |
Wykłady: 1) Definiowanie i rozumienie podstawowych pojęć związanych z metodologią pracy naukowej 2) Przedstawienie podstawowych typów badań naukowych 3) Omówienie istoty przeprowadzenia badań naukowych 4) Omówienie specyfiki pisania pracy badawczej 5) Opisanie teoretycznych podstaw pracy badawczej 6) Przedstawienie etapów organizacji i prowadzenia badań 7) Omówienie wyników badań oraz przedstawienie wniosków 8) Omówienie struktury pracy badawczej Zadania przygotowania Prezentacji pptx Projektu 21 słajd na Egzamin części Metodologia badań w sporcie. Tę same zagadnienia są jednosześnie zagadnieniami na Egzamin części Metodologia badań w sporcie. Rozdział 1 System biblioteczno-informacyjny UMK w Toruniu Rozdział 2 Klasyfikacja nauk i metody badawcze Rozdział 3 Typy prac naukowych i ich struktura Rozdział 4 Kolejność pisania pracy Rozdział 5 Techniki i narzędzia badawcze Rozdział 5.1 Metody badań w sporcie wyczynowym na przykładzie sportów walki Rozdział 5.2 Badanie aktywności bioelektrycznej mięśni i siły reakcji podłoża Rozdział 5.3 Niektóre wymagania edytorskie i metodologiczne prac magisterskich realizowanych na seminariach Rozdział 5.4 Narzędzia pomiaru stosowane w dydaktyce sportu Rozdział 5.5 Rodzaje pytań w badaniach ankietowych i zasady ich formułowania. Przykłady ankiet Rozdział 5.6 Badanie i ocena postawy ciała Rozdział 5.7 Ultradźwiękowy system Zebris do badania postawy ciała i globalnej ruchomości kręgosłupa Rozdział 5.8 Ocena sprawności fizycznej Rozdział 5.9 Badanie stóp Rozdział 5.10 Wybrane metody i techniki badań aktywności fizycznej Rozdział 5.11 Badanie cech morfologicznych, ocena bólu i testy funkcjonalne Rozdział 6 Statystyka - wybrane zagadnienia Rozdział 7 Wykresy, ryciny i inne formy graficzne prezentacji w pracy Rozdział 8 Zalecana problematyka badawcza w zakresie nauk kultury fizycznej i promocji zdrowia Literatura. 1. Kasperczyk T. Poradnik metodyczny pisania prac i prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk kultury fizycznej. Jet. Kraków. 2013. 2. Grabowski H. Wykłady z metodologii badań empirycznych. Dla studentów turystyki i rekreacji. Impuls. Kraków. 2013. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz Metody dydaktyczne podające: - wykład konwersatoryjny - wykład problemowy Metody dydaktyczne poszukujące: - biograficzna - ćwiczeniowa - referatu - seminaryjna |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Wykład Egzamin Ćwiczenia Kolokwium Podstawą zaliczenia przedmiotu jest: - teoretyczne przygotowanie i odbycie seminariów, ocena w zakresie 2-5 punktów każde zajęcia. Opuszczenie zajęć wymaga indywidualnego odrobienia po uprzednim przedstawieniu zwolnienia lekarskiego lub urzędowego; - przedstawienie prezentacji z wybranych wcześniej tematów, ocena w zakresie 2-5 pkt.); - wykazanie opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej na sprawdzianie (kolokwium), ocena w zakresie 2-5 punktów. O końcowej ocenie z przedmiotu decyduje średnia arytmetyczna ocena ze sprawdzianów (kolokwiumów), uzyskanych w czasie semestru, zaliczenie ustne z oceną, Egzamin. Zadania przygotowania Prezentacji pptx Projektu 21 słajd na Egzamin części Metodologia badań w sporcie. Tę same zagadnienia są jednosześnie zagadnieniami na Egzamin części Metodologia badań w sporcie. Rozdział 1 System biblioteczno-informacyjny UMK w Toruniu Rozdział 2 Klasyfikacja nauk i metody badawcze Rozdział 3 Typy prac naukowych i ich struktura Rozdział 4 Kolejność pisania pracy Rozdział 5 Techniki i narzędzia badawcze Rozdział 5.1 Metody badań w sporcie wyczynowym na przykładzie sportów walki Rozdział 5.2 Badanie aktywności bioelektrycznej mięśni i siły reakcji podłoża Rozdział 5.3 Niektóre wymagania edytorskie i metodologiczne prac magisterskich realizowanych na seminariach Rozdział 5.4 Narzędzia pomiaru stosowane w dydaktyce sportu Rozdział 5.5 Rodzaje pytań w badaniach ankietowych i zasady ich formułowania. Przykłady ankiet Rozdział 5.6 Badanie i ocena postawy ciała Rozdział 5.7 Ultradźwiękowy system Zebris do badania postawy ciała i globalnej ruchomości kręgosłupa Rozdział 5.8 Ocena sprawności fizycznej Rozdział 5.9 Badanie stóp Rozdział 5.10 Wybrane metody i techniki badań aktywności fizycznej Rozdział 5.11 Badanie cech morfologicznych, ocena bólu i testy funkcjonalne Rozdział 6 Statystyka - wybrane zagadnienia Rozdział 7 Wykresy, ryciny i inne formy graficzne prezentacji w pracy Rozdział 8 Zalecana problematyka badawcza w zakresie nauk kultury fizycznej i promocji zdrowia Literatura. 1. Kasperczyk T. Poradnik metodyczny pisania prac i prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk kultury fizycznej. Jet. Kraków. 2013. 2. Grabowski H. Wykłady z metodologii badań empirycznych. Dla studentów turystyki i rekreacji. Impuls. Kraków. 2013. Co odpowiada Wykład Egzamin ustny z oceną z trzech losowanych zagadnień. Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Ćwiczenia Zaliczenie ustne z oceną z trzech losowanych zagadnień, 2 kolokwiumy poprzedzające z dwóch zagadnień, sprawdzające wiedzę z zakresu realizowanych efektów kształcenia. Określenie poziomu opanowania realizowanych efektów kształcenia odbywa się w formie oceniania podsumowującego semestralny cykl kształcenia w formie sprawdzianu ustnego. Kryteria różnicujące oceny. 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 55-60% - ocena dostateczna (3,0). Bardzo ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 65-70% - ocena dostateczna plus (3,5). Ogólny poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 75-80% - ocena dobra (4,0). Poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 85-90% - ocena dobra plus (4,5). Bardzo poszerzony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. 5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku kolokwium sprawdzającego wiedzę w granicach 95-100% - ocena bardzo dobra (5,0) Bardzo poszerzony i pogłębiony poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Uwagi: |
st. stacjonarne 2 stopnia, turystyka i rekreacja, I rok, wykład |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.