Historia literatury polskiej – literatura romantyzmu [2506-s1POL2Z-HLPRM-K]
Semestr zimowy 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia literatury polskiej – literatura romantyzmu [2506-s1POL2Z-HLPRM-K] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022/23Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Mirosław Strzyżewski |
Literatura: |
zob. zakres tematów |
Zakres tematów: |
1. Dyskurs romantyczny. Analiza rozpraw programowych: K. Brodziński „O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej”, A.Mickiewicz „O poezji romantycznej”, M. Mochnacki „O duchu i źródłach poezji w Polszcze”. Główne pojęcia dyskursywne, romantyzm jako progres nowoczesności, historyzm, koncepcja duchowości romantycznej, koncepcja języka romantyzmu; kontekst: rozprawy programowe niemieckiech romantyków, koncepcja panpoezji F.Schlegla). 2. Koncepcja miłości romantycznej w „Dziadach” cz. IV A. Mickiewicza (platonizm a zmysłowość, łańcuch bytów, egzystencja romantyczna, kontekst: „Ciepienia młodego Wertera” Goethego). 3. Romantyczne rozumienie natury w „Zamku Kaniowskim” S. Goszczyńskiego (organicyzm, rewolucja, zemsta, krwawa frenezja, lud, kontekst: „Maria” A. Malczewskiego). 4. Język poetycki romantyzmu. Analiza wybranych sonetów A. Mickiewicza z cyklu „sonetów krymskich” i „sonetów erotycznych”; kontekst: angielska poezja romantyczna: Keats, Coleridge, Wordsworth. 5. Szaleństwa romantycznego indywidualizmu: analiza powieści poetyckiej „Lambro” J. Słowackiego; kontekst: „Kordian” J. Słowackiego, „Giaur” Byrona. 6. „Nie-Boska komedia” Z. Krasińskiego jako dramat romantyczny. (fragmentaryczność, konstrukcja scen, wątki historiozoficzne, język poetycki, kontekst: poemat Dantego „Boska Komedia”). 7. „Dziady cz. III” jako romantyczny kosmos (walka dobra ze złem, bunt romantyczny, kategoria wolności, nieskończoność, muzyka; kontekst: wydarzenia historyczne, biografia autora). 8. Dylematy nowoczesności romantycznej: analiza nowel C. Norwida „Ad Leones”, „Tajemnica lorda Singelworth”; kontekst: pojęcie nowoczesności Charlesa Baudelaire`a, idealizm programowy „Promethidiona” Norwida. Zajęcia będą odbywały się w trybie stacjonarnym. W trakcie ewentualnej nauki zdalnej - na platformie Microsoft Teams. |
Metody dydaktyczne: |
Analiza i interpretacja wybranych utworów literackich, krytycznych i publicystycznych na tle epoki. Dyskusja problemowa. Prezentacja dokumentów epoki. Referowanie wybranych zagadnień przez studentów. Zajęcia będą odbywały się w trybie stacjonarnym. W trakcie ewentualnej nauki zdalnej - na platformie Microsoft Teams. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach prowadzonych online. Udział w dyskusji. Referowanie zagadnień. Pisemna praca zaliczeniowa. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z konwersatorium tego przedmiotu. |
Uwagi: |
II rok, filologia polska s1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.