Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Antropologia Kultury i Sztuki [1401-AKS-4L-DM] Semestr letni 2023/24
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Antropologia Kultury i Sztuki [1401-AKS-4L-DM]
Zajęcia: Semestr letni 2023/24 [2023/24L] (w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 14:30 - 16:00
sala 3
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Sienkiewicza 4) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2024-04-16 14:30 : 16:00 sala 3
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Sienkiewicza 4)
2024-04-23 14:30 : 16:00 sala 3
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Sienkiewicza 4)
2024-04-30 14:30 : 16:00 sala 3
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Sienkiewicza 4)
2024-05-07 14:30 : 16:00 sala 3
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Sienkiewicza 4)
2024-05-14 14:30 : 16:00 sala 3
Wydział Sztuk Pięknych - Instytut Artystyczny (Sienkiewicza 4)
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 60
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Marcin Jaworski
Literatura:

Literatura zalecana (obowiązkowa)

Armstrong K. (2021). Krótka historia mitu, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, s. 7-18

Eliade M., (1998). Mit Wiecznego Powrotu. Warszawa: Wydawnictwo KR

Gadacz T. (2009). Historia filozofii XX wieku. Nurty tom 1, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 24-54

Judt T. (2011). Wprowadzenie. Świat, który utraciliśmy (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 11-35

Mencwel A. (red.) (2005). Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego

Nowicka E., (2005). Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: PWN

Russell B. (2000). Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego. Warszawa: Fundacja Aletheia

Dybel P. (2023). Postmodernizm (w:) T. Gadacz (red.), Krótka historia filozofii współczesnej, Warszawa: Wydawnictwo Stentor, s. 393-420

Literatura uzupełniająca

Blumenberg H. (2017). Paradygmaty dla metaforologii, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, s. 27-59

Brague R. (2012). Europa, droga rzymska, Warszawa: Teologia Polityczna

Campbell J. (2007). Potęga mitu. Kraków: Znak

Croce B. (1998). Historia Europa w XIX wieku. Warszawa: Czytelnik

Englund P. (2003). Lata wojen. Gdańsk: Finna

Ferry L., Capelier C. (2018). Filozofia najpiękniejsza historia, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, s. 359-368

Guriewicz A. (2005). „Cóż to jest… czas?” (w:) A. Mencwel (red.) Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, s. 111-124

Heschel A. J. (2009). Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka. Kraków: Wydawnictwo Esprit

Hobsbawm E. (2013). Wiek rewolucji 1789-1848. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej

Huizinga J. (2005). Jesień średniowiecza, Warszawa: PIW, s.226-252

Judt T. (2011). Elementarne prawdy Primo Leviego (w:) T. Judt, Zapomniany wiek dwudziesty. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 59-81

Lear J. (2013). Nadzieja radykalna. Etyka w obliczu spustoszenia kulturowego, Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego

Loventhal D. Przeszłość to obcy kraj (w:) Respublica Numer 2000, nr 10, s. 142-151

Matyja r. (2021). Oświecenie utracone? (w:) Ł. Ronduda, T. Szerszeń (red.), Oświecenie, czyli tu i teraz, Kraków-Warszawa:Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 233-250

Moczarski K. (1983). Rozmowy z katem, Warszawa: PIW, s.216-237

Nora P. (2010). Czas pamięci (w:) P. Nora, Między pamięcią a historią. Wybór tekstów, Gdańsk: słowo/obraz terytoria, s. 168-183

Otto R. (1968). Świętość. Warszawa: Książka i Wiedza

Pollack M. (2014). Skażone krajobrazy. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne

Santayana G. (2008). Nieobecność religii u Szekspira. (w:) Res Publica Nowa, wiosna/lato, s. 245-251

Szlachta B. (red.) (2004). Słownik społeczny. Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 902-914, 935-941

Tatarkiewicz W. (1991). Historia filozofii t.2, Warszawa: PWN, s. 92-96

Walicki A. (2009). Ideologia narodowa Tadeusza Kościuszki (w:) A. Walicki, Kultura i myśl polska. Prace wybrane t.1, Naród, nacjonalizm, patriotyzm, s. 139-181

Zakres tematów:

Realizowane bloki tematyczne:

• Antropologiczny wymiar kultury (pojęcie kultury, świat kultury – świat człowieka, kultura symboliczna, autoteliczny i praktyczny charakter kultury)

• Kultura i sacrum (kultura przednowoczesna; sakralna waloryzacja świata, ład kosmiczny, podmiot w orbicie sacrum, czas sakralny, przestrzeń sakralna, przestrzeń mityczna, sztuka w orbicie sacrum, średniowieczna kultura karnawału)

• Kultura i dyskurs racjonalny (kultura nowoczesna; racjonalna waloryzacja świata, podmiot w orbicie oddziaływania racjonalnego Rozumu, idea modernizacji, postępu i „twórczego niszczenia”, władza i ład nowoczesnego państwa, kultura wobec idei „konieczności historycznej”, „mity” kultury nowoczesnej)

• Kultura i „płynna nowoczesność” (kultura ponowoczesna; konsumpcja jako główna narracja kultury współczesnej, kultura „Instant”, zanik hierarchicznego porządku kultury, podmiot w rzeczywistości „bez mapy i przewodnika”, kultura i kontekst globalizacji; „Inny” jako wyzwanie etyczne i kulturowe, kultura masowa, kultura popularna, sztuka popularna).

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji.

Zajęcia prowadzone zdalnie na platformie MS Teams

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania dotyczące zaliczenia

w przypadku systemu pracy online podstawą do zaliczenia przedmiotu jest opracowanie wypowiedzi pisemnej na zadany temat

Uwagi:

kierunki artystyczne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)