Przedmioty obowiązkowe - 3 rok, sem. letni - Konserwacja i restauracja malarstwa (sj) (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2022/23Z - Semestr zimowy 2022/23 2022/23L - Semestr letni 2022/23 2023/24Z - Semestr zimowy 2023/24 2023/24L - Semestr letni 2023/24 2024/25Z - Semestr zimowy 2024/25 2024/25L - Semestr letni 2024/25 2025/26Z - Semestr zimowy 2025/26 2025/26L - Semestr letni 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022/23Z | 2022/23L | 2023/24Z | 2023/24L | 2024/25Z | 2024/25L | 2025/26Z | 2025/26L | |||||
1402-ĆT-M-SJ | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia są poświęcone przede wszystkim badaniom, konserwacji i restauracji malarstwa ściennego w różnych technikach, zarówno na podłozu mineralnym jak na podłozu drewnianym oraz wnętrz zabytkowych jako zespołów złożonych z zabytków o różnej problematyce. Przedmiot umożliwia studentom zapoznanie się z warunkami pracy w terenie oraz konfrontację wiedzy zdobytej na innych zajęciach (konserwacja i restauracja malarstwa ściennego; profilaktyka konserwatorska, projektowanie konserwatorskie, dokumentacja konserwatorska) z rzeczywistością autentycznych, złożonych obiektów zabytkowych w terenie. Ma też na celu utrwalenie umiejętności wykonywania zabiegów i procedur, poznanych na innych zajęciach. |
|
||
1402-HTA-3L-SJ | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład: studenci zapoznają się ze specyfiką techniki olejnej w malarstwie sztalugowym od XVI do XX wieku. Zapoznają się z elementami budowy obrazu, które wpływają na efekt estetyczno-kolorystyczny dzieła malarskiego. Analiza dotyczy najważniejszych szkół malarskich w Europie w okresie nowożytnym. Pracownia: studenci wykonują obraz na podobraziu płóciennym w technice olejnej wzorowany na reprodukcji wybranego obrazu jednego z mistrzów malarstwa europejskiego z okresu od XVII do XVIII w., (np.: Johannesa Vermeera czy Jeana-Baptiste’a Siméona Chardina) |
|
||
1402-PKiR-3L-SJ | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przyswojenie praktycznych umiejętności przeprowadzania prac konserwatorskich i restauratorskich przy obrazach sztalugowych na różnych podłożach. |
|
||
1402-PKiRRz-3L-SJ | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu praktyczne zapoznanie studentów z przyczynami i objawami zniszczeń drewna, warstw zapraw, polichromii i złoceń, stanowiących integralne składniki rzeźby drewnianej, polichromowanej. Zajęcia prowadzone są na obiektach zabytkowych, dla których indywidualnie opracowywane są programy prac konserwatorsko-restauratorskich, realizowane następnie w trakcie zajęć. Wszystkie etapy działań są dokumentowane fotograficznie i opisowo. Student poszerza umiejętności związane z rozpoznaniem budowy obiektu, stanu jego zachowania, określeniem przyczyn zniszczeń, sformułowaniem programu prac konserwatorskich i restauratorskich, sporządzeniem dokumentacji konserwatorskiej. Wskazywana jest mu również konieczność nieustannego poszukiwania - poszerzania wiedzy, współpracy ze specjalistami z innych dziedzin oraz poszanowania wartości zabytkowego dzieła sztuki i przestrzegania zasad etyki zawodowej. |
|
||
1402-PRY-3L-SJ | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia mają na celu doskonalenie umiejętności obserwacji natury i kształtowania jej obrazu na płaszczyźnie przy pomocy różnych mediów rysunkowych. Podstawowe tematy to martwa natura i model - formy uproszczone - syntetyczne i złożone, rozbudowane, o wielu szczegółach. Studenci doskonalą różne techniki rysunkowe. Ćwiczenia realizowane są osobno dla trzech specjalności i posiadają odmienny program. |
|
||
1402-PRiMD-3L-SJ | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach zajęć studenci wykonują malarskie studium martwej natury w konwencji XVII-wiecznego malarstwa niderlandzkiego. Zajęcia te stanowią kontynuację ćwiczeń realizowanych w semestrze zimowym, na III roku studiów w ramach zajęć w Pracowni Rysunku, które kończą się wykonaniem studium rysunkowego martwej natury. Studium malarskie realizowane jest na jego podstawie, a także w oparciu o obserwację martwych natur rozstawionych w pracowni malarskiej. Studenci wykonują obraz w technice olejnej wielowarstwowej, wykorzystując różnorodny charakter farb, spoiw, mediów i narzędzi malarskich dla osiągnięcia zamierzonego efektu estetycznego w obranej konwencji. |
|
||
1402-PKP-3L-SJ | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Student zostaje wyposażony w specjalnie do zajęć przygotowany, autorski formularz "Bilans dobrostanu zabytku" oraz list przewodni z prośbą do właściciela obiektu o udostępnienie i pomoc w przygotowaniu oceny. Dokonuje przeglądu obiektu, dokumentując fotograficznie zauważone problemy i zniszczenia. Wykonana w obiekcie ocena jest następnie przedmiotem wspólnej analizy w trakcie zajęć. Zajęcia mają umożliwić uzyskanie przez studenta podanych wyżej efektów uczenia się: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
|
||
1402-Rwm-3L-SJ | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z metodami reintegracji ubytków warstw malarskich w obrazach sztalugowych i zasadami prawidłowego wykonywania uzupełnień oraz poznanie przez nich różnorodnych materiałów współcześnie stosowanych do tego celu. Zyskują wiedzę jak oceniać ich trwałość właściwości aplikacyjne, uczą się różnych metod ich stosowania i kryteriów właściwego doboru. |
|
||
1402-TRWM-3L-SJ | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z metodami reintegracji ubytków warstw malarskich w obrazach sztalugowych. Studenci poznają zasady prawidłowego wykonywania uzupełnień oraz poznają praktycznie różnorodne materiały współcześnie stosowane do tego celu. Zapoznają się z ich właściwościami aplikacyjnymi, poznają sposoby ich stosowania, porównują cechy wyglądu uzyskiwanych z nich warstw oraz, na podstawie dostępnych danych, dokonują oszacowania ich trwałości. W oparciu o zebrany zbiór informacji uczą się dokonywać optymalnego wyboru materiałów i metod. |
|
||
1402-TRMŚ-3L-SJ | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach przedmiotu Techniki reintegracji warstwy malarskiej w malarstwie ściennym studenci zdobywają umiejętności uzupełniania ubytków warstwy malarskiej przy zastosowaniu technik graficznych takich jak: punktowanie i reintegracja pionową kreską. Analizowane są zalety i wady różnych rozwiązań restauratorskich. Do uzupełniania ubytków warstwy malarskiej dobierane są różne spoiwa, a metody reintegracji dostosowywane są do charakteru zniszczeń malowideł ściennych i uzyskiwania zamierzonych efektów estetycznych. |
|
||
1402-WMBI-3Z-SJ |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2022/23
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W trakcie wykładu studenci zapoznają się z nieinwazyjnymi oraz inwazyjnymi metodami badań instrumentalnych malarstwa i rzeźby polichromowanej, papieru i skóry, rzeźby kamiennej i elementów architektonicznych, które stosuje się dla określenia technik i technologii wykonania, ustalenie zakresów wcześniejszych ingerencji konserwatorskich, określenie przyczyn i stopnia degradacji materii zabytkowej. |
|
||