Chemia i analiza żywności 0600-S1-Spec-CAZL
Laboratorium (LAB)
Rok akademicki 2023/24
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 50 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Liczba godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość: | |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013 2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002 3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004 4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005 5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000 Literatura uzupełniająca: 1. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003 2.Z. Marzenko, M. Balcerzak, Spektrofotometryczne metody w analizie nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1998 Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności Literatura podstawowa 1. L. Kosewska,Analiza mikrobiologiczna w przemyśle spożywczym, WSiP, Warszawa, 1986 2. Dokumentacja techniczno-ruchowa. Spółdzielnia Pracy Mechaników „SMS”, Warszawa, ul. Konstruktorska 8. Autoklaw poziomy typ AS25 3. Z. Libudzisz, K. Kowal (red.). Mikrobiologia techniczna, Tom I,II, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000 4. H. G. Schlegel, Mikrobiologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000 5. A. Różalski, Ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1998 |
Efekty uczenia się: |
Chemia i analiza żywności W1: Student definiuje: podstawowe składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, zanieczyszczenia i substancje toksyczne obecne w żywności. K_W06, W2: Student nabywa wiedzę o teoretycznych aspektach wykonania analizy ilościowej metodami klasycznymi, wiedzę o możliwościach wykorzystania metod klasycznych w analizie żywności, wiedzę o przyczynach i sposobach unikania błędów w analizie ilościowej, K_W12, W3: Student nabywa wiedzę o sposobie przedstawiania wyników analiz.K_W16 Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności W1: Student nabywa wiedzę o podstawach mikrobiologii żywności, K_W06 W2: Student nabywa wiedzę o teoretycznych aspektach wykonania analizy mikrobiologicznej, K_W11, K_W12 W3: Student nabywa wiedzę o sposobie przedstawiania wyników analiz. K_W16 Chemia i analiza żywności U1: Student potrafi: sklasyfikować składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, wymienić źródła poszczególnych składników odżywczych i antyodżywczych, zaproponować metodykę oznaczania poszczególnych składników żywności, K_U01, U2: Student potrafi opracować raporty z wykonywanych analiz i zastosować poznane procedury analityczne w analizie żywności, K_U06, U3: Student potrafi opracować statystycznie uzyskane wyniki analiz. K_U12 Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności U1: Student potrafi: opracować raporty z wykonywanych analiz, posługiwać się sprzętem stosowanym w analizie mikrobiologicznej, K_U01, U2: Student potrafi opanować procedury wykonywania analiz mikrobiologicznych i zastosować poznane procedury w praktyce, K_U06, U3:Student potrafi opracować uzyskane wyniki analiz. K_U12 Chemia i analiza żywności K1: Student: samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, K_K01, K2: Student dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski, myśli twórczo, K_K02, K3: Student jest nastawiony na jak najlepsze wykonywanie powierzonych zadań, zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, pracuje systematycznie K_K03 K4: Student nawiązuje współpracę w grupie, K_K08 K5: Student dba o środowisko naturalne. K_K09. Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności K1: Student: samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, K_K01, K2: Student dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski, myśli twórczo, K_K02, K3: Student jest nastawiony na jak najlepsze wykonywanie powierzonych zadań, zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, pracuje systematycznie K_K03 K4: Student nawiązuje współpracę w grupie, K_K08 K5: Student dba o środowisko naturalne. K_K09. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie sprawozdań z wykonywanych analiz Kryteria punktowe Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie egzamin pisemnego ndst - 0-49 % pkt. dst- 50-60% pkt dst plus- 61-65% pkt. db- 66-75%) pkt db plus- 76-80% pkt bdb- pow. 80% pkt Kryteria oceniania Na ocenę dostateczną: Student definiuje: podstawowe składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, zanieczyszczenia i substancje toksyczne obecne w żywności. W1 Na ocenę dostateczny plus Student potrafi sklasyfikować składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, -wymienić źródła poszczególnych składników odżywczych i antyodżywczych, W1; U1 Na ocenę dobrą: Student potrafi rozpoznać i zakwalifikować zagrożenia związane z substancjami dodatkowymi oraz zanieczyszczeniami żywności W1; W2; U1; Na ocenę dobry plus Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do oceny jakości żywności pod katem zawartości składników odżywczych i nieodżywczych i antyodżywczych. W1; W2; W3; U1 Na ocenę bardzo dobry Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece.W1-W3; U1 Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności Kryteria oceniania. Na ocenę dostateczną: Student zna podstawy mikrobiologii żywności oraz potrafi opisać analizy przeprowadzane w pracowni. W1 Na ocenę dostateczny plus Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metod analizy oraz zna zasady opisu analizy mikrobiologicznej przeprowadzonej w pracowni. W1, U1 Na ocenę dobrą: Zna metodę i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykonania analizy. Potrafi planować i samodzielnie opisać analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski. W1, W2, U1 Na ocenę dobry plus Posiada pełną wiedzę o metodzie, rozumie zasadę pracy z wykorzystaniem właściwego sprzętu i szkła laboratoryjnego. Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. W1-W3, U1 Na ocenę bardzo dobry Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece, stosuje właściwe metody badania złożonych matryc i potrafi je zastosować do rozwiązywania nowych wykraczających poza temat wykładu. W1-W3, U1 |
Zakres tematów: |
Chemia i analiza żywności Treści programowe laboratorium: Laboratorium poświęcone jest zapoznaniu studenta z metodami pobierania i przygotowania próbek żywnościowych do analizy oraz procedurami analitycznymi wykorzystywanymi w badaniach żywności. Zajęcia laboratoryjne obejmą metody pobierania i przygotowania prób do analizy (ekstrakcja, mineralizacja) oraz oznaczanie podstawowych składników żywności, w tym między innymi: białek, cukrów, makroelementów, witamin, składników antyodżywczych i nieodżywczych. oraz dodatków funkcjonalnych. W analizach wykorzystane zostaną metody miareczkowe, elektrochemiczne oraz spektroskopowe. Większość proponowanych ćwiczeń oparta jest na standardowych metodach ujętych w Polskich i Europejskich Normach. Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności Laboratorium pozwoli na zapoznanie studenta z przygotowaniem pożywek oraz prób wybranych surowców i produktów żywnościowych do analizy mikrobiologicznej, oceną jakości mikrobiologicznej żywności i jej przydatności do spożycia. Student pozna testy mikrobiologiczne oceny świeżości preparatów żywnościowych oraz metody określania mikroflory opakowań: metoda popłuczyn, metodą bezpośrednią (Richtera). Samodzielnie określi zawartość wybranych mikroorganizmów testowych w materiałach żywnościowych. |
Metody dydaktyczne: |
Chemia i analiza żywności Laboratorium – samodzielna praca studentów Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności Laboratorium – samodzielna praca studentów |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 8:00 - 12:00,
(sala nieznana)
|
Aneta Jastrzębska, Marzanna Kurzawa, Marcin Cichosz | 7/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.